måndag 22 juli 2019

TÄNK NYTT OM BAKGRUNDSSTÄMPLAR

Hejsan!

Sommaren är underbar och jag har inte varit så aktiv i mitt scrappande den senaste tiden, så därför kommer jag släppa mitt stora projekt nästa gång jag bloggar. Idag visar jag hur man kan använda sina bakgrundstämplar till så mycket mer än just bara bakgrunder. För visst är de snygga som bakgrunder, men tänker man lite utanför boxen och kombinerar bakgrunderna till sina dies så händer det grejer!




Du behöver e stor stämpel, valfri färg på stämpeldynan, versamark och ofärgat embossingpulver. Fördel är om du har ett stämplingsverktyg också, i annat fall, lägg stämpeln på ditt vita cardstock och rita konturerna runt stämpeln på pappret så att du stämplar på exakt samma ställe med både dyna och versamark.




Jag försöker få ett så skarpt avtryck som möjlig med stämpeldynan, därför stämplar jag oftast två gånger. Denna gången använder jag mig av distress oxide dyna. Låt motivet torka eller torka med värmepistol. Se till att stämpeln är ren från färg innan du går på med versamark så att du inte missfärgar versamark-dynan.


Sedan är det bara att hälla på det ofärgade embossingpulvret och värma det tills det smälter med värmepistol. Har inte stämpelfärgen torkat helt, kan emossingpulvret fastna där det inte skall vara i det här läget och då blir det inte så effektfullt som när pulvret bara fastnar där det är tänkt.



När pulvret har smält och svalnat tar du en nyans mörkare eller ljusare och färgar över hela motivet med ett infärgningsverktyg. Torka av med en torr trasa/papper för att ta bort överflödig färg som kan fastna på själva embossingen.

 På bilden ovan har jag lekt med olika små stämplar med archival ink ovanpå en embossad bakgrund, så att det blir som en grafittivägg.




Till sist: här har jag skurit ut en spis med Tim Holtz nya die, och jag dör en smula hur bra den blev med träbakgrund, men jag kunde lika gärna skurit ut spisen med tegelbakgrunden
Så mina vänner! Lek med era stämplar och tänk lite annorlunda så kan ni göra många nya upptäckter i era förråd. Jag lovar! 

Tills vi ses nästa gång! 



Här kommer som vanligt en you-tube film med hela beskrivningen:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar