måndag 23 januari 2023

FÖRVARINGSTIPS till trånga ytor - SKÅDIS från IKEA

Jag har förbättrat organiseringen av alla pysselsaker i pysselrummet. 
Jag hade redan några paneler med IKEAS SKÅDIS (peg board-system), men kände att det var dags att förbättra det vid sidoväggarna och även i mellanrummet som kan användas till kurser m m. Och som ett tredje steg, pimpade jag upp en gammal råskogvagn med smala SKÅDIS-paneler :). 

Det käcka med en s k peg board är ju att du kan flytta på förvaringstillbehören utan att skapa fler hål i väggen. Det räcker med två hål i väggen per panel. 

Det som du ser här, är min huvudsakliga arbetsyta, där jag står upp och jobbar. (HEMNES-byråarna har perfekt arbetshöjd för min del (jag är ca 161 cm lång.)
Jag har även en videokamera riggad i snedtaket, så att jag kan filma därifrån. Det är stadigt och jag slipper vara rädd för att stöta till benen på ett trebensstativ. Och jag får hela ytan till att sprida ut mig på :). 

Jag har lagt på två stycken bakbord i plast för att skydda byråarna. 



Det går fint att kombinera krokarna med andra plastburkar som du kanske har hemma. Här har jag dragit nytta av vita småbackar med hål. Det är bara till att haka på :). 

Till vänster om backarna, ser du att det finns en massa saxar, på långa krokar.
Det är också käckt att ta vara på krokarna så - men även till bredare saker. Man kan sätta upp två krokar bred vid varandra -  med lite mellanrum, så kan det stå och vila på dem :). 

Nästa bild visar upp de stora förvaringskorgarna (säljs i pack om 3 - olika storlekar), som jag har papper, våtservetter med mera i. 

 

De låga hyllplanen är bra att förvara sådant som man vill komma åt på ett smidigt sätt. Jag önskar att IKEA skulle göra hyllpan med dubbelt så högt kant framtill, så att man inte behövde vara rädd för att sakerna ska ramla ned. 

Jag har mina gummiroller (brayer) hängandes på djupa krokar

Till höger i bild, ser du en annan upphängning (tidskriftsamlare - som jag tror att de har bytt ut mot denna), som jag har till skärplattor till olika stansmaskiner med mera. Det är himla käckt att bli av med dem från arbetsytan :). 



Istället för en dekorationshylla, som jag hade här förut, finns här numera en ny SKÅDIS. Det är käckt att kunna nyttja ytan ovanför och nedanför den också, genom att sätt upp nätburkarna (de ingår i kitet med den stora burken jag hade i början av inlägget) så högt det bara går och genom att hänga några alster på klämmor - så att de hänger nedanför tavlan. 

Det finns gott om käcka burkar (behållare) att förvara pennor, penslar m m i. 

Jag har även hängt upp några hängburkar som jag hittade här hemma. De är både större och billigare, så se om du kan hitta dem på IKEA (på köksavdelningen). 
Köp hem några påsar med krokar, så är det fritt fram att experimentera :). 



Vi satte upp SKÅDISskivor på andra kortväggen också - för att få bättre förvaring. Jag är inte riktigt klar med den här sidan än, men bilden visar ändå exempel på vad man kan ha på de låga hyllorna :). Jag har t ex burkar med infärgningsborstar och stämpeldynor, 


I "mellanrummet", som jag har ett stort bord med plats för 8 sittplatser, har jag tänkt att ha kurser. Det finns ju en massa alster som jag inte riktigt vet var jag ska förvara dem, så vi satte upp en SKÅDIS även här. Det går ju lätt att ändra innehållet på tavlan, så just nu kan jag förvara kort, album m m däri. 




Och slutligen... Dagens insats. 
Jag har två stycken råskogvagnar i rummet - framför en vit hylla (Det finns även en annan vit rullvagn (Hornavan).... Jag gillar den, för att den är vit, lättviktig och lätt att montera isär och ihop.). 
De är på hjul, så det går fint att flytta på dem. 


Jag satte fast två stycken smala SKÅDISpaneler - med hjälp av metallstycket som man annars fäster mot väggen. Jag har inte kommit på detta själv, då jag sett en bild på detta någonstans på facebook eller så. 
Jag satte den medvetet lite högre upp, för att få bättre arbetshöjd och mer plats för den stora korgen längst ned. 



Här ser du hur skenan sitter fast. Du skruvar fast den framifrån. Det finns gängor i metallstycket. 




Här kan du se hur det ser ut från sidan. Jag gillar att de vita panelerna lugnar ned vagnen något. 


Jag har inte bestämt mig för vad jag ska ha här - men jag kommer nog på något :). 


Här har jag testat att ha långa penslar högst upp på panelen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar