måndag 27 maj 2019

FALLANDE REGN-KORT

OSTADIGT VÄDER = PERFEKT DAG FÖR REGNKORT!

Tja!
Jag blev först ut att blogga av Saris stamping studios inspiratörer! Hoppas att ni gillar det jag gör och skriv gärna kommentarer vad ni tycker är bra och dåligt. Hälsningar Maritha alias ScrapMaran.

Idag bloggar jag om ett regnkort som är inspirerat från My Favorite Things (MFT) senaste die-set. Då det inte har kommit till Sverige och jag inte vill köpa allt så har min inneboende Kajsa Warg fått komma fram, du tager vad du haver! Om DU inte har allt som jag använder, så kanske du har annat du kan använda till dagens kort. För dig som vill se exakt hur jag gjort finns en youtubefilm sist i inlägget.


Börja med att måla bakgrunden/ramen såsom du vill ha den. Jag har använt mig av Distress Oxide ink-dynor (stormy sky, twisted citron och mowed lawn) schablon och infärgningsverktyg (ink applicator) på vitt papper (white smooth cardstock) för att göra himmel och gräs. För att forma molnen använder jag en stencil, t ex en som denna från PolkaDoodles (Great outdoors).
Vill du få en mer melerad bakgrund kan du spraya med vatten på himlen och gräset. På kortet har jag valt att melera ändå mer genom att välja två andra gröna färger och skvätter på gräset med en pensel.
När du är nöjd med bakgrunden/ramen så tar du två kvadratiska dies (t ex från CreaLies - square with double stitch line) i olika storlekar för att få fram en ram. Det är bra om den blir ganska bred runt om.


Nu skall du göra två remsor som är flikiga. Jag använde mig av en zick-zack-die samt att jag klippte ett litet snitt i varje dal på remsan, men du kan lika gärna klippa jack med jämna mellanrum i två remsor. Du kan också använda delar av stansmallar för att skapa flikar, t ex med stansmallar från Nellie Snellen - Deckled edge square die.


Fäst med foam-tejp på baksidan av kortet. Tänk på att tejpen inte får täcka över jacken samt att remsorna skall ha sina jack ifrån varandra så att du kan vira tråden i nästa steg. Hoppas att det framgår tydligt på kortet nedan hur jag menar.


Nu är det dags att trä pärlorna på tråden. Enklast är att trä upp alla pärlor som behövs på en gång och sedan portionera ut dem på varje varv. 6-7 pärlor på varje rad är lagom. På bilderna och i videon använder jag mig av en nylontråd, men en vanlig sytråd är betydligt enklare att arbeta med. Pärlorna jag använt mig av är 3 millimeters glaspärlor. Det går att använda större. Tänk då på att du behöver höja de jackade remsorna från bakgrunden och bra distans från ramen så att de inte fastnar.


Och nu börjar det tålamodsprövande momentet! Fäst tråden på bakgrunden någonstans där den täcks av ramen. Därefter trär du tråden i de jackade spåren och lämnar 6-7 pärlor på varje rad. På sista raden fäster du tråden igen på bakgrunden. Se hela tiden till att pärlorna löper fritt och inte fastnar någonstans på vägen.


När ramen nu skall monteras behöver du foamtejp över remsorna med jack och dubbel foamtejp på ramens sidor. Sedan är det bara att dekorera kortet efter eget tycke. Jag har använt mig av moln- och gräs-dies, t ex från Gummiapans moln-dies och en gräs-die eller Marianne Design.
Prova hela tiden att pärlorna löper fritt, så att du inte råkar klistra dekorationen för nära.



Här kommer filmen:





På återseende!

Maritha

2 kommentarer: