torsdag 14 maj 2020

ART JOURNAL-SIDA MED SKALBAGGE ÅT AALL & CREATE

Jag är inspirerad av Tracys Evans kärlek till sina skalbaggestämplar. Tracy är en av många duktiga inspiratörer och designer hos Aall & Create.



Jag började med att göra några bakgrunder med grå sprayfärger från Ranger ink - både Distress spray stain (Tim Holtz) och Dylusions. Jag sprayde på ett sölark (flergångs-ugnsplåts-underlägg) och spädde ut färgerna med lite vatten. Jag doppade färgerna flera gånger om - och torkade med embossingfön mellan varje gång.


 Jag lyfte av lite färg, genom att spraya vatten på en schablon (#41 Mickle Muckle - Autour de Mwa) och sedan lägga den på papperet.


Det syns inte jättemycket, men man kan ändå ana skiftningarna :).


Jag stämplade en del av den långa stämpeln (#335 Beetle - Tracy Evans) på papperet. Det fanns en ljus yta precis på det stället jag ändå hade tänkt att stämpla.


Jag stämplade även upp två andra skalbaggar, färglade dem med Clean color brush pens från ZIG och dekorerade dem sedan med Clear Crystal Glaze från Nuvo. Jag lät dem torka i ca en timma, medan jag gjorde annat :).


Jag jobbade in lite grön och vit färg med hjälp av cirkelstämplar (#34 - Tracy Evans) och en schablon (#67 Broken circles - Autour de Mwa).
Jag stämplade med tre olika nyanser av gröna distress oxidedynor (mowed lawn, cracked pistachio och twisted citron) och duttade vit akrylfärg på schablonen samt sprayade vatten på den, innan jag gjorde ett avtryck med den. Plus Color har bra och billiga akrylfärger.


Jag snurrade till lite tunt snöre, som jag sedan duttade med vit akrylfärg, för att skapa en fokuspunkt för skalbaggen. Jag lade även lite sisal i mitten.

Jag klippte loss schackrutedelen från den långa stämpeln, för att vara lite mer fri att stämpla en ram runt papperet.


Jag valde skalbaggen med de gröna benen och limmade fast den med hjälp av 3D-kuddar (fästkuddar) och DeLuxe adhesive-lim från Nuvo.

Jag stämplade upp ordet insect tre gånger och limmade fast dem i ett kluster under skalbaggen.
Jag använde även texturstämplarna från Janet Kleins #338 Backround noise-stämpelsetset. Jag stämplade siffrorna tre gånger - för att skapa känslan av en visuell triangel.

Jag limmade också fast 3 st halvkupoler (Melange art pebbles från Finnabair / Prima Marketing) på sifferstämplarna, för att skapa lite intresse och öka triangelkänslan.


Sifferkombinationen 007 fanns där och jag kom att tänka på James Bond, varför jag förstärkte detta intryck. Jag limmade fast Melange art pebbles-"stenarna" med crystal glaze, i o m att det blir genomskinligt i torrt tillstånd. 



Här får man en bra känsla för all textur som finns på alstret. Snöre, sisal, glaze-skalbagge, ord, stämplar, melage art pebbles och schackrutor :-). Jag framhävde siffran 26, i o m att jag fyller år den dagen :).

1 kommentar:

  1. Så fina/stämplar , och du har gjort nåt så vackert av dem och blandat med olika material. 👍

    SvaraRadera