torsdag 5 januari 2023

FJÄRILSKORT KORT MED GEL PLATE- OCH EMBOSSINGFOLDERBAKGRUND

Nu har jag testat något nytt... Att leka med distress oxide ink, gummiroller (brayer) och en tjock geléplatta tillsammans med torrembossade papper. 
Jag har också använt mig av ett hörnverktyg (perfect placement tool) till de tjocka geléplattorna för att få papperet att ligga rätt, utifall att jag skulle vilja lägga på ett lager till :). 



Här har du ett brett utbud av embossingfoldrar. Jag präglade akvarellpapper i A5-storlek för att slippa skära till dem. Det var bara att mata in dem i foldrarna och låta valsen rulla i stansmaskinen :).

Jag är riktigt förtjust i att använda geléplattan för att färga in papper. Det går fort och utan att man blir trött i armen :). 
Det blir hur fint som helst och det bästa av allt är att man får ut minst två tryck, ett "rätt" och ett "avigt". Och om du sprayar vatten på plattan för att plocka upp den sista färgen, kan du även få ett sölpapper att stansa ut motiv ur :). 
Ett hett tips är att göra ren rollern på pappets baksida, när det ligger på geléplattan. Det lossar bättre än mot ett hårt underlag. 



I bilden nedanför ser du de varor som är i huvudfokus.
Jag har alltså plockat upp färg med baksidan av det präglade papperet och sedan gjort en s k ghost print, för att få den mjuka effekten på papper nummer 2. Vissa embossingfoldermönster färgas in fint redan på papper 1 :).

Embossingfoldern kommer från Spellbinders och heter TUFTED. Kolla gärna in utbudet av embossingfoldrar från Spellbinders. De har många fina :). 

Den vackra ramen kommer från Crafter's Companion och det gör även fjärilstansmallarna (Perfect papillon vintage butterflies). Det finns tre stansmallar i ramstansmallspaketet. Jag har använt två stansmallar för att stansa ut den här formen, för att få en öppning i mitten. 



Det finns tre stycken stansmallar i fjärilskitet; ett bakstycke och två stycken sirligare dito som kan fästas i olika lager på varandra. 

Här ser du några som jag har stansat ut ur olika material. Det går alldeles utmärkt att stansa ut former ur metallpapper



Jag har också använt mig av glitterpapper, som kan vara lite trixigt att stansa ut väldetaljerade motiv ur. Jag har använt mig av Vintage Christmas glitter paper pack från Studio Light. Jag brukar ha både metallplatta och ett dubbelvikt kopieringspapper mellan plattorna för att öka trycket. Det brukar gå bra att pilla ut alla utstansade bitar, som tenderar att sitta kvar i glitterpapperet. Det finns givetvis käcka hjälpmedel man kan testa. Här är en stansmallsborste från Vaessen Creative och här är ett kit med liknande saker från Sizzix.  

Här ser du hur fint det blir när man viker upp vingarna på fjärilarna. Det blir verkligen 3D-effekt på det hela :).


Jag trasslade även till lite ostduk för att skapa lite intresse. 



Jag glittrade fjärilskroppen med glitterlim från Stickles

I o m att jag jobbade med olika material som jag tänkte kunde vara svåra att fästa i varandra, fäste jag ostduken och fjärilsdelarna med limpistol

Jag har även ett tunt lager med dubbelhäftande 3D-tejp (skumgummitejp) mellan de två panelerna. 



Jag håller som bäst på att planera för kurser i gel plate printing. Om du är intresserad, kan du höra av dig, så kan vi se om det finns något datum som passar. 

Här är en länk till kursen. Du hittar mer info där.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar