måndag 30 januari 2023

GEL PLATE, AKRYLFÄRGER OCH PRÄGLADE PAPPER med embossingfoldrar från Tim Holtz Sizzix

Jag testade att göra ett tryck med ett präglat papper. Jag använde mig av 3D-embossingfoldern MOSAIC från Tim Holtz / Sizzix. Den präglar fantastiskt fint, men beroende på papperstyp, kan det vara värt att mist-spraya papperet på båda sidor innan mangling genom stansmaskinen. För att få till ett bra tryck med just Tim Holtz 3D-foldrar, har jag skärplattor från Spellbinders. Universal plate system heter det, och det funkar fint i Big Shot-maskinen från Sizzix. 



Jag började med att rulla ut svart akrylfärg från Plus Color på en geléplatta med en gummiroller (brayer) och lade på ett präglat papper. Jag använde papperets framsida - med kullerstenarna tydligt framtryckta. 
Jag lade på ett kopieringspapper på geléplattan för att rengöra ytan runt om det präglade papperet. Jag tryckte lätt på det präglade papperet, men gnuggade rejält på de övriga partierna. (Jag testade att trycka rejält över alltihop ett par gånger, men det gjorde att mönstret lyftes upp med det präglade papperet. Ogjort arbete, så att säga.)
Innan man går på med fler färger, är det viktigt att låta detta tryck torka ordentligt. 


Jag testade att jobba in rosa och gul akrylfärg från Plus Color och blev överförtjust över resultatet. 


Jag ville testa att nyttja samma präglade papper för att få fram fler bra tryck, men det blev ett varierat resultat. 



Men sen, när jag hade kommit på att jag endast skulle trycka lätt på det präglade papperet, så lossade det. Det gick fint att göra flera tryck, i olika färgskalor :). 
Nu återstår frågan att bestämma sig för vad man ska göra med dem... Jag är nog fast i "kär i dem"-läget, så jag har svårt att täcka över dem. Jag får låta det bero, helt enkelt :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar