söndag 9 juni 2024

SKAKKORT HALLOWEEN

Halloween är, som ni säkert redan märkt, min favorittid på året. Häxor, spöken, svarta katter och pumpor...dekorationerna är oändligt många och det tar tvärstopp när det kommer till att dekorera huset. Däremot är det så väldans roligt att skapa kort för halloween. 

















Idag vill jag dela med mig av ett skakkort som jag har skapat utan dubbelhäftande skumgummitejp. Det är istället flera lager av stansmallen wonky window 2 från Whimsy stamps som skapar djupet i skakkortet genom att jag har limmat ihop dessa och låtit torka. Det var nog en 6-7 lager innan sista svarta pappret limmades på, men det beror på vad man använder för cardstock. Därefter skar jag ut en baksida och limmade på. 

När jag kom till den värmetåliga plastarket (acetat) så testade jag till en början med en antistatkudde innan jag stämplade Tim Holtz texter från tiny frights halloween och embossade. Såg det på en av alla videos jag sett på YouTube, men för mig fungerade det inte alls. Embossingpulvret fastnade på alla möjliga ställen och det blev inte alls bra. Så jag gjorde om och gjorde rätt och hoppade över antistatkudden innan jag stämplade och nu funkade det. Inga små prickar här och där och texten går att läsa. 

Plastarket limmade jag på den sista utstansade wonky window 2 som jag valde att använda i svart papper. 

Sen var det dags att stansa ut häxans ben frånTim Holtz frightful things halloween. Därefter färglade jag dem med clean color real brush i färgerna listade här nedan. Häxans ben fäste jag i kortet med fiskelina för att inte paljetterna skulle fastna. Sen hällde jag i olika paljettblandningar från Picket fence studios i de olika hålrummen och satte på framsidan. Jag valde att limma fast framsidan, något som jag var nära att ångra när jag inte väntade tillräckligt länge innan jag skakade. Otålig till tusen... men det gick bra och jag fick tillbaka paljetterna där de skulle vara.















Jag skapade ett A2-kort (4,25 x 5,5 inches) med orange bakgrund som jag fäste skakdelen på och därefter stansade jag ut eek i svart bakgrund med orangea bokstäver och utropstecken. Dessa fäste jag med lim.
Jag hoppas att detta inlägg kan ge er lite inspiration till att testa på skakkort och även till att påbörja alla dessa underbara Halloweenkort man kan skapa under året. 
Jag önskar er alla en underbar pysselstund och en härlig start på ett nytt projekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar