onsdag 12 maj 2021

ART JOURNAL-UPPLÄGG MED OLIVER FRÅN TIM HOLTZ OCH SIZZIX

Hej alla kreativa människor!

I veckan har jag pysslat med "Oliver" som hör till Tim Holtz och Sizzix Colorized dies. Jag blev smått besatt och allt slutade med ett helt uppslag i min stora Dylusions Art journal 😊😅.

Oliver och de dies som kallas "colorized" stansar ut många detaljer och lager. Man bygger sin egen Oliver och stansmallarna är märkta i "Grey 1", "Grey 2" o s v för att man lätt ska kunna göra sin egen variant och exemplet på förpackningen guidar dig igenom "bygget" som ett dimensionellt pussel.




Här är en länk till Oliver om du vill ha din egen:

Du kan göra detta på två sätt...

Nr 1: Du kan stansa ut delarna ur färgade papper i olika nyanser

Nr 2: Som jag valde. Att stansa ut i vitt papper och färga med Distress Oxide inks.

Det är många små delar så mitt tips är att stansa ut alla delar (speciellt de små) och dela upp dem i skålar så du slipper jaga små, minidelar och bli galen 😅🤯




Jag valde 3-4 nyanser av en färg som bas samt rosa till nos och öron. Jag tittade på bilden och färgade mina delar med olika nyanser av tex blått och pusslade sedan ihop kaninen Oliver. Det är också bra att se på bilden vilka delar som ska limmas först så man inte tex sätter nosen före ögonen. Då blir det en helt annan kanin 😊.


Bakgrunden är gjord med washi tape och Distress oxide Sprays. Jag har delat upp sidorna i olika rektanglar för kaninerna att bo i avgränsade med washi tape. Blommor mm ritade jag själv. Accessoarerna kommer från Tim Holtz's stämplar "Crazy Things". Dessa är målade med samma Distress Oxides stämpeldynor.



Jag ritade en monokel och en käpp till kaninen som fick en bakgrund med steampunk-känsla.



För att skapa intresse använde jag en embossing folder från Tim Holtz och Sizzix med "metall-bitar" (foundry - rivets). Jag klippte panelen i bitar och drog en svart stämpeldyna över för att få fram de "steampunkiga" detaljerna. Sedan limmade jag dessa bitar här och där på min bakgrund men försökte använda dem som ram för "steampunk" rektangel. 
Jag använde också Tim Holtz woodgrain-papper för att få med en känsla av trä (fungerar lika bra med embossing foldern "Lumber") och limmade dem i hörnen för att rama in mina rektanglar.
Därtill har jag stansat ut kugghjul, färgat in dem och limmat fast över hela upplägget. 




När allt var klart hade jag skapat 5 kaniner och två hela sidor fulla med mina blommor, steampunk vibbar och sprakande vårfärger 😊🥳.

Hoppas ha kunnat bjuda på lite inspiration och hoppas att fler blir sugna på dessa roliga dies för jag hade jätteroligt!!

Önskar er alla en fin Kristihimmelfärdshelg med mycket sol och ännu mer pyssel!!

Tack för att jag fick er uppmärksamhet och tack till Saris Stamping Studio för chansen att få skapa här!  ❤🙏❤

(Tveka inte att fråga om ni har funderingar!)

Vill ni se hela filmen där jag skapat mina sidor finns jag på youtube:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar