tisdag 16 juli 2019

GEL PLATE PRINTING FÖR NYBÖRJARE - VIDEOHANDLEDNING

Om du är nyfiken på Gel(li) plate printing, kan det här blogginlägget och den svenska handledningsvideon, vara något som hjälper dig en bit på vägen. Du hittar videon längst ned i detta inlägg. 



Jag, för min del, tycker om att plattan är tjock och med härlig svikt. Den är givetvis dyrare än en platt och hård dito, men jag ser på den som ett härligt verktyg som håller över tid.

Här är en stor platta (9*11 tum) och den till höger har tre olika plattor, två stycken rektangulära och en rund



Här är två stycken runda plattor. De är respektive 15 cm och 10 cm i diameter. 


Därtill är det bra att ha en gummiroller, som inte förstör ytan på gel-plattan. Tänk på att ha papper att rengöra rollern på, när den möter motstånd av för mycket akrylfärg på plattan. Det kan också vara roligt att leka fram egna mönster med mixed media tools.


 


Och valet av akrylfärger spelar nog större betydelse än jag trodde från början. Jag har testat billiga dito från t ex Panduro och Flyging Tiger, men tycker faktiskt riktigt bra om Gina Wakleys härliga färger. Små, käcka flaskor, som låter en testa tekniken utan att det blir för dyrt :).





Papperstyp
Jag tror att det är bra att använda så tunt och slätt papper som möjligt. Det går alltid att limma fast det på något stadigare i slutändan. Det funkar givetvis med vilket som, men du får varierat resultat. Ju mer gräng, desto svårare är det nog att få upp "all" färg.
Akvarellpapper från Crafter's Companion och slätt papper (premium ultra smooth) från Dovecraft.

 

Här har jag använt mig av kopieringspapper.




Tanken är att jag ska dela på dessa till mindre enheter - så att de kan finnas med i någon slags minibok. Det kan hända att jag fortsätter att stämpla på dessa... Eller lägger till urklipp, diverse dekorationer, washitejp m m...


Du hittar en massa bra saker till just gel plate printing i en egen varugrupp i färg- och mixed media-kategorin hos Sari's stamping studio.


TILLBEHÖR:
Det är kul att göra hemmagjorda stämplar och schabloner, så att man inte behöver tänka på att rengöra dem mellan varven, när man ändå har kommit igång. Jag har stansat ut x antal motiv ur mossgummi och sedan tejpat fast dem på två lager wellpappkartong.



Här är några exempel som skulle kunna vara riktigt snygga som stämplar :).
Adorned swirls, flurry 4

      

Wildflower stems, Sari texture


 


Texture weathered, En av många layered combi die sets från Nellie Snellen... Honeycomb



 

Scribble star, Sketchy feathers


 

Du kan också klippa ut former och figurer på fri hand och tejpa fast dem på ett "handtag" av något slag. Jag tycker om cirklar, kvadrater, kugghjul, löv, texter, mönster m m. 
Även de underbara Geo-stansmallarna kan nyttjas till denna teknik.

Geo Halloween (fladdermus, spindel, pumpa och uggla)





Geo insects (trollslända, humla, fjäril, skalbagge av något slag...)







Geo springtime (diverse djur (fågel, kanin / hare, fjäril))






Med olika typer mönsterstansmallar kan du även göra schabloner av t ex akvarellpapper, som ju är lite tåligare än vanligt papper. Du kan också lägga på utstansade motiv ur papper och lägga på akrylfärgen för att lyfta av färg och sedan få ett fräckt tryck när du trycker av det mot ditt mönsterpapper.
Kolla in de underbara mixed media-stansmallarna från Tim Holtz. De är ju som gjorda att göra egna schabloner av :).

Mixed media 2 (vackert nät (lace), blommor och swirl)

Mixed media 4 (stenvägg, mosaik)


 


Mixed media 3 (bokstäver och siffror, sprickor, tegelvägg)






Mixed media 5 (rosor, blommor, vackert nät)





Mixed media 6 (siffror, bokstäver, ord, plustecken, hand)





Här ser du hur fräckt det kan bli med hemmagjorda schabloner :)...





Mixed media Halloween (spindelnät, fladdermöss, medaljongtapet)



Mixed media Halloween (mönster, kors, döskallar)





När jag vill gör större schabloner (upp till A4-storlek på papperet) använder jag gärna min stora stansmaskin, Gemini A4. Stansmaskinen är extra bra för intrikata stansmallar - med mycket detaljer. Den är stark som en arbetshäst och tuggar sig igenom papperet med lätthet :).

Här är den svenska handledningsvideon:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar