måndag 2 september 2019

BILDAVTRYCK MED GELÉPLATTA

Hej!

September och dags att krypa inomhus inför vintern. För mig är det i alla fall högsäsong för scrapbooking. Idag blir det tekniskt lite svårare alster, nämligen att överföra en tidningsbild till papper. Det som spelar in är mängden akrylfärg, torkningstid och vilken typ av tidningspapper du har. Ibland misslyckas man, men när man väl får till det är det en stor lycka och det blir en så häftig effekt så det är värt vägen till den perfekta bilden. Jag använder mig av Nellie Snellens tunna gelplattor här idag. Nästa blogginlägg kommer jag att använda Dylusions gel plate för att jämföra vilken skillnad det är och vad som är bra och dåligt med de båda modellerna.

Börja med att rolla ut tunt och jämt med svart akrylfärg på din Gel platta. Om du ser igenom färgen är det lagom.


Det gör ingenting om du väntar lite innan du lägger på din bild på akrylfärgen, då den behöver torka lite grann. Lägg nu önskad bild upp och ned så att den önskade bilden ligger på akrylfärgen. Stryk med handflatan eller rolla med din brayer ganska hårt över hela bilden några gånger.


Dra sedan bort bilden försiktigt så att inget papper  fastnar på din gelplatta. Om du kan se bildens konturer i gelplattan så är det en bra grund till ett lyckat avtryck. Som ni ser på min stora gelplatta kan man skönja ögonbryn och ögon på gelplattan. Låt torka tills akrylfärgen inte är glansig. Här kan det vara svårt att veta hur länge som är perfekt, men du lär dig snart se när akrylfärgen är perfekt.



När akrylfärgen har torkat är det dags att lägga på en ljusare akrylfärg. Tryck inte för hårt när du rollar ut färgen för då förstör du trycket under och färgen skall vara tunt och jämt så att du kan skönja trycket genom färgen. På bilden nedan är det lite för mycket färg och för ojämnt för att få ett bra avtryck. Rolla av överbliven färg på ett annat papper eller som jag gör här; i en artjournal.



Nu lägger du ett papper på din gelplatta och trycker med handflatan eller med din brayer igen. Du kan kontrollera trycket genom att lossa på pappret och kika om du får med dig avtrycket på pappret. Är du inte riktigt nöjd pressar du lite till. Lossa försiktigt på pappret så att du inte får papper på gelplattan. 

Här har jag klistrat in mina avtryck i min artjournalsida. 


Som sagt det är lite trixigt och man lyckas inte varje gång. Det kan vara svårt att förstå i text, så om du undrar över något steg, kolla in Youtube-videon för att se och höra exakt hur jag gör. 

Lycka till!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar