onsdag 28 oktober 2020

JULKORT med vätte från AALL & CREATE

 Hej!

Jag vet inte hur det är för er men här ligger fokus på julkort. Idag har jag gjort fra kort med samma design men i olika färgsättning.


Visst är den lilla tomten helt ljuvlig! Stämplarna kommer från Aaal&create och just det här setet heter Gnomes clear stamp set.

Jag började med att stämpla upp alla fyra tomtar som setet innehåller.


Sedan maskade jag de två yttersta tomtarna. När man maskar något stämplar man uppmotivet en ytterligare gång på ett tunt papper, jag använder post it lappar.


Lägg post it lapparna över det stämplade motivet.


Nu är det lätt att se vart man vill att de andra stämplarna ska ligga. Det underlättar om man har en Stamping buddy pro men det är inget måste. Jag  lägger mina stämplar där jag vill stämpla dem och fäller sedan ner locet på Stamping buddy pro. Locket placerar då mina stämplar exakt där jag vill ha dem.


Till det här kortet nöjde jag mig men ett lager maskning men man kan såklart stämpla hur många lager man vill. Det som är viktigt att komma ihåg är att det man stämplar först är det som ska ligga längst fram, och så får man jobba sig bakåt.


Mitt första kort valde jag att göra i klassiskt rött. Det syns inte så tydligt på bilden men den första röda mattan är fäst med 3-d kuddar.


Eftersom min absoluta favoritfärg är grön så blev kort två i grönskala.


Fortsatte av bara farten med ett blått kort.


Tanken vara att mitt sista kort skulle gå åt det rosa hållet men när jag väl valde pennor så blev det ett lila kort.


Korten är 10x20 cm och gick relativt snabbt att göra, så ska absolut få till minst ett till i rosa skala. Den som är uppmärksam ser att mitt röda kort inte har tomtarna i samma ordning som de andra och det beror på att jag inte hade någon tanke på att göra fler än ett kort från början. När jag hade stämplat tog jag bort och gjorde rent stämplarna men när jag sedan bestämde mig för att göra flera så stämplade jag upp alla tre efter varandra och valde en annan ordning.

Kram Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar