måndag 9 december 2019

ÅRETS SISTA JULKORT MED BLING

Hej!

Efter flera veckors uppehåll ifrån bloggen har jag nu hittat tillbaka till lusten att skapa. Idag blir det ett sista julkort som är inspirerat av Vicky Papaioannou.
Jag har valt en kortbas idag, vitt slätt cardstock, distress oxide sprayer i färgerna iced spruce, Broken china och shaded lilac, vit gesso, stencil Starry från Tim Holtz, glitter, silverglittrigt mossgummireindeer bigz die från Tim Holtz och sist men inte minst paljetter i silver

Jag börjar med bakgrunden och sprayar oxiderna inuti en splatbox från Tim Holtz för att skydda arbetsbänk. Oxiderna sprayas i omgångar och torkas med värmepistol mellan varven för att få så mycket lager som möjligt och inte en hopblandning av de tre färgerna. Efter att jag är nöjd med sprayen går jag in och distressar kanten med distress oxide dynor i mökare nyans än vad jag spreyade med för att få en ljusare mitt.

För att inte färgerna skall tränga igenom den vita gesson förseglar jag bakgrunden med distress glaze och torkar av överflödet med en torr trasa. Sedan lägger jag på den vita gesson genom stencilen med en lite rundad rörelse, så att stjärnorna bildar lite som en cirkel runt mitten. Innan gesson har torkat häller jag på glittret. Min gesso var mycket torr så det fastnade inte så mycket glitter som jag hade velat, men det blev ändå tillräckligt. Därefter tar jag lite mer gesso och smetar ut på min glassmatta och blandar ut med vatten för att få en rinnande konsistens. Jag tar sedan en torr pensel och skvätter små vita prickar över bakgrunden för att få effekten av en stjärnhimmel.

Därefter fäster jag fast renen med distanskuddar och sätter fast två små ord från ett gammalt Tim Holtz-block. Det går lika bra med en stämpel eller ett utstansat ord. Till sist sätter jag fast små silvriga paljetter för att få det extra lilla gnistret på kortet.


Vi ses om två veckor igen! Ta det lugnt med julstressen tills dess.
Här nedan följer en film på youtube som visar exakt hur jag gjorde.

/ScrapMaran


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar