fredag 13 december 2019

GEL PLATE-TRIPTYK MED KATZELKRAFT OCH CARABELLE STUDIO

Här är en triptyk med massor av textur.
Jag har jobbat in akrylfärg i flera lager på en geléplatta. Därefter har jag tryckt dit mönster med akrylfärg (plus color) och texturplattor från Carabelle Studio.
Avslutningsvis har jag dekorerat det med tre goofy figurer från KatzelKrafts stämpelset Humanoids :). 



Jag har använt mig av PLUS COLOR akrylfärger denna gång. Det är en mer ekonomisk färg, så det kan vara värt att investera i några flaskor för att se om gelli plate printing är något för just dig :). Längst ned i detta inlägg hittar du min nybörjfilm för just gel plate printing. 
Geléplattorna finns i en mängd olika storlekar och former. Länken till vänster leder dig till de som finns i min webbshop. Så här ser paketen ut, på ett ungefär...

Det är också bra att känna till att geléplattor från olika företag kan skilja sig åt. Nellie Snellens är t ex tunna - och bäst lämpade för stämpeldynor. Gel press och Gelli arts är tjocka och goa att jobba med och lämpar sig utmärkt för akrylfärger och andra medium. De är allround-plattor, så att säga. Sen kan det finnas andra märken som jag inte har provat. 

  



Förutom vanlig bubbelplast, har jag använt mig av följande texturplattor:
Patchwork square (ögon, trianglar, löv, cirklar, m m)
Triangles (trianglar)
Circles (rectangle) - cirklar

Den ståtliga figuren kommer från stämpelsetet Humanoids från KatzelKraft. Kolla gärna in deras utbud, för det finns en himla massa roliga stämpelset :).


Här syns även rester från en annan texturplatta:
Square textures (små kvadratiska bitar med olika mönster)


Jag hade stämplat figurerna på någon restfärg på ett kopieringspapper - och beslutade mig för att behålla dem som de var, för att de inte skulle tävla med bakgrunden, som jag vill ska vara i fokus denna gång :).




HÄR ÄR MIN FILM OM GEL PLATE PRINTING:


Här är en annan :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar