torsdag 18 juni 2020

OM ATT FÄRGA IN PAPPER MED DISTRESS INK-PRODUKTER

Här är några bakgrunder jag har gjort med antingen distressdynor eller distresspryer.

Jag använde mig av bruna och grå-svarta toner för att skapa dessa. Jag duttade ut lite av vardera färg på en vit sölmatta från Tim Holtz (ingår i kitet med glasskärmattan) och sprayade lite vatten på, för att färgen skulle droppa sig. Därefter doppade jag papperet lite snabbt där och torkade med en embossingfön. Jag fortsatte att doppa i restfärgen och torka mellan varven, tills jag fick det här resultatet. 



Jag gjorde samma sak med distress oxide ink - för att få en ljusare färg att lägga sig över den bruna bakgrunden.
Jag stämplade med olika texturstämplar i olika färger - brunt, grått och svart, för att mer djup till bakgrunden.


Jag fortsatte med fler stämplar och även Embossing glaze från Timpan. Jag lärde mig snabbt att om man stämplar med svart versafine, så kommer inte embossingpulvret att synas, i o m att det är transparant. Jag har stämplat den turkosa prickbakgrunden med versamark och sedan hällt på på embossing glaze-pulver för att få det att synas.


Här har jag lekt med röda och lila toner på den bruna bakgrunden.


Här har jag sprayat med distress-sprayer för att göra bakgrunder på lite större papper. Jag sprayade på med två eller tre nyanser på en gång och i vissa fall sprayade jag även på picket fence-spray, för att få en ljusare effekt


Därefter sprayade jag på en himla massa utstansade pappersbitar. Det är inte alltid lätt att träffa rätt med en sprayfärg, så det är en god idé att göra det i en kartong eller något annat med kanter.

Jag har stansat ut de vilda blommorna ur akvarellpapper.


De här skörtsköna fjärilarna fick sig också ett spraybad.


Just den här är jag extra nöjd med, i o m att färgerna blandade sig så fint :).


Jag testade även att spraya på några utstansade flaskor.


3 kommentarer:

  1. A great variety of shapes and sizes. You domthe work and we get the benefit. Thank you

    SvaraRadera
  2. Helt underbara färgade papper, fjärilarna var kommer de från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent omsider hittar jag din kommentar... Jag tror att det är fjärilstansmallar från Tim Holtz :). De kan vara pensionerade vid det här laget...

      Radera