lördag 6 februari 2021

VINFLASKA MED KORT - PAPER ROSE STUDIOS OCH GUMMIAPAN

 Hej!

Igår fyllde min kollega 50 år och då fick hon en flaska vin med ett tillhörande kort. 


Helt ärligt, det var länge sedan som jag blev så nöjd med något som det här. Hoppas att Tina tyckte det var lika fint som jag. Nu är det så att vi bor i Hälsingland och vår landskapsblomma är lin. Jag har ingen aning om den här stämpeln är lin men direkt när jag såg den så bara kände jag att den skulle bli perfekt färglagd som lin. Stämpelsetet kommer från Paper rose studios och heter More flowers.


Här är alla sidor innan jag limmade ihop det. Blommorna är stämplade med en svart dyna som lämpar sig för alkoholbaserade pennor. Skål och hurra stansmallarna kommer från Gummiapan och har blivit riktiga favoriter. Även textstämpeln kommer från Gummiapan, den finns tom på rea nu. Alfabetet till Tinas namn kommer från Concorde & 9th och heter Tall type. Även det tillhör mina favoriter och används flitigt. Siffrorna heter Numbers and shadows och kommer från Crealies.


Här är min mall till flaskan, tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag hittat den eller vem som gjort den. Googlar man så finns det massor av mallar. Viktigt att komma ihåg är att olika vin kommer i olika flaskor så mät omkretsen och dela på sex så att förpackningen blir lagom stor. Den här mallen passar till en rak standardflaska om det finns något sådant.  

Pappret är 12" hög x11"bred. Jag har bigat på 1 3/4", 3 1/2", 5 1/4", 7", 83/4" och 10 1/2" på längden.
Bredden är bigad på 2" och 10". Spetsarna mätte jag ut mitten på och klippte ner till den bigade linjen, samt stansade ut hål i. Här på mallen använde jag ett typ hålslag men tyckte inte att hålen kom tillräckligt långt in med så på den "riktiga" använde jag hålgrejen från mitt gamla öljettverktyg.

Samtidigt som jag gjorde den här så gjorde min kompis Elisabet Sundkvist en liknande till en champagne flaska. Eftersom den är lite tjockare så utgick hon ifrån ett 12"x 12" papper. Det bigade hon på 1 7/8", 3 6/8", 5 5/8", 7 4/8", 9 3/8" och 11 2/8"


Knöt ihop allt med ett grönt sidenband från gömmorna. Alla blommor är utklippta och några limmade och andra fästa med 3-d kuddar.


Inget projekt utan bling eller glitter. Alla blommor har fått lite stickles från Ranger i mitten. Nu valde jag att färglägga dessa som lin men jag är helt säker på att de blir supersnygga i andra färger också. Tänker att nästa gång ska jag nog göra dem riktigt somriga och måla dem solgula (längtar inte alls efter sol och sommar....). 


Själv kommer jag att göra många flaskomslag nu, så kul! 

Kram Sofie

VARUFÖRTECKNING:

Blomstämplar: More flowers från Paper rose studios
Textstämpel: Carpe vinum från Gummiapan
Bokstavs stansmallar: Tall type från Concorde & 9th
Ord stansmallar: Skål och Hurra från Gummiapan
Siffer stansmallar: Numbers and shadows från Crealies
Glitter: Stickles från Ranger
3-d kuddar: foam pads 
Stämpeldyna: Distress ink, black soot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar