onsdag 19 januari 2022

ALLA HJÄRTANS KRANS - TIM HOLTZ OCH GUMMIAPAN

 Hej!

Ibland är även jag ute i tid och idag bjuder jag er på ett kort som jag gjort till alla hjärtansdag. Jag har ännu inte bestämt vem som kommer att få kortet så därför har det ännu ingen text, tanken är att jag ska stansa ut namnet på den som får kortet. Kanske blir det till min mamma eller min dotter. Hur som helst så började jag med att stansa ut en massa blommor och blad som jag sedan lekte lite med på mitt bord och placerade ut i olika varianter för att se ungefär hur jag ville ha det.


Här är inte alla detaljer utstansade till rosorna men någonstans här börjar idén  till hur kortet ska se ut att ta form. Jag får en tanke om hur stor plats allt kommer att ta och hur många blommor jag behöver. Det här är ett perfekt upplägg för att göra av med spillbitar. Rosorna är utstansade med stansmallar från Tim Holtz /Sizzix och heter Bloom colorize flower die set. Stansmallarna består av många delar men är otroligt lätta att använda då de är märkta på baksidan med namn och färg så att man lätt ser vad som hör ihop med vad.


När jag gjort min ungefärliga skiss till kortet plockar jag även fram några stansmallar från Gummiapan, litet fjärilsset samt blommar som jag tänker komma att passa bra till rosorna. 


Kände att jag ville ha in ytterligare en färg i kortet och tänkte att gult skulle passa fint. För att hålla ihop färgskalan valde jag gult till både fjärilarna och blommornas mitt. Rosorna fick även den sista detaljen i samma rosa som återfinns på knopparna. Jag tycker att den lilla detaljen att samma färg/nyans återkommer håller ihop det jag skapar och ger en bättre helhet än om jag valt ytterligare en färg/nyans


Här ser man bättre att de två sista lagren rosa på de stora rosorna är samma nyanser som på knopparna. Tyvärr ser jag även lite limrester som jag inte tidigare lagt märke till men det löser jag lätt med glue eraser från Nellie Snellen. Jag har ännu inte hunnit testa att ta bort stora limrester men till små misstag är den fantastisk, fungerar som ett vanligt suddgummi och för mig som alltid lyckas kladda lite är det ett perfekt verktyg som jag inte kommer att överge.


Kram Sofie

VARUFÖRTECKNING:

Stansmallar: Bloom colorize flower die set från Tim Holtz/Sizzix

Stansmallar: Litet fjärilsset från Gummiapan

Stansmallar: Blommor från Gummiapan

Limborttagare: Glue eraser från Nellie Snellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar