söndag 2 oktober 2022

JULKORT - HOT FOIL värmefolieteknik

 Hej!

Julkortsverkstaden börjar verkligen komma igång även om jag gjort julkort hela året. Idag har jag valt att göra ett ganska enkelt och snabbt kort utan något stämplat motiv.

Jag äntligen testat min Glimmer Hot Foil värmeplatta från Spellbinders och jag använder den i min Big shot foldaway från Sizzix.


Jag beslutade att jag skulle testa på att använda guldfärgad folie då jag egentligen har svårt för guld och är mer av en silvertjej. Folien som jag använt idag följer med när man köper värmeplattan (silver följer också med) och sedan finns det en mängd olika färger att köpa till.


Det här är det som jag bestämde mig för att använda och jag började med att foliera ovalerna som heter Essential Duo Lines Glimmer Ovals från Spellbinders samt texten god jul från CreaLies. Jag gillar skarpt att de kommer ut texter på svenska.


Jag fortsatte sedan med att stansa ut julstjärnor, Poinsettia från Nellie Snellen i vitt papper som jag borstade in färg på med distress oxide. Blommorna borstade jag in med Saltwater taffy och bladen peeled paint


Jag hade säkert kunnat foliera mattan till kortet för att få exakt samma guldfärg men då jag hade en bit guldfärgad spillbit som låg framme valde jag att använda den.

Kramar Sofie

VARUFÖRTECKNING:

Värmeplatta: Glimmer hot foil från Spellbinders

Värmeplattor: Essential Duo Lines Glimmer Ovals från Spellbinders

Värmeplattor: God jul från CreaLies

Stämpeldynor: Distress oxide från Tim Holtz

Stansmallar: Poinsettia från Nellie Snellen

Stansmaskin: Big shot foldaway från Sizzix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar