lördag 13 juli 2024

AALL & Createkort med pulverembossing och mossgummi

Här är ett kort där jag har använt mig av olika tekniker som pulverembossing och t ex nedkrympning av utstansat motiv ur mossgummi. 

För att skapa lite intresse, kan det vara kul att använda sytråd eller t ex tunn metalltråd, som man trasslar till och lägger under motivet. 



Jag började med att pulverembossa en bakgrundsstämpel #384 Lined hexagons. Jag stämplade med versamarkdyna (dyna, som embossingpulvret fäster på) och hällde på vitt embossingpulver . Därefter använde jag en embossingfön (heat it tool från Ranger ink) för att smälta pulvret. 
Sedan färgade jag in en del av papperet med blå distress oxidedyna



Jag använder mig av infärgningsborstar



Jag stansade sedan ut två fjärilar ur rött och vitt mossgummi. Den röda fjärilen fick vara som den var och den vita fjärilen krympte jag ned med hjälp av embossingfönen.
Jag tycker om att använda mossgummi för att det är ett lätt material att jobba med. Det är oftast lättare att få ut ett motiv ur en snirklig stansmall till skillnad från papper som kan ha en tendens att tänja på sig när man pillar ut något avlångt och snirkligt. 




Som du ser i bilden nedanför, blir den lite mindre när den behandlas med värme :). 



Jag stansade även ut två stycken "sömmar" ur ett stansmallsset från AALL & Create; #34 Skycrossed paradise. Även dessa stansades ut ur rött mossgummi. 

För att få en någorlunda matchande röd ytterring, färgade jag in ett vitt papper med röda distress oxidefärger innan jag stansade ut den röda delen. Jag har använt mig av cirkelstansmallarna i detta stansmallsset: #40 Symbol tally. Det finns käcka sifferstansmallar i samma set.  



Här ser du att jag har smält lite grovkornigt embossingpulver med en embossingfön. Pulvret kommer från Stampendous och kallas för Fran-tagepulver. Det är Shabby White. 

Jag har även dekorerat den vita fjärilen med glitterlim från Stickles


För att få mossgummit att fästa, är det bäst att använda ett lim som Glossy accents, som torkar hyfsat snabbt och som fäster på olika underlag. Men när man ska få mossgummi att fästa mot mossgummi, är det säkrast att använda en limpistol. Det torkar hyfsat snabbt och känns hållbart över tid. 


För att de olika lagren inte ska se för platta ut mot bakgrunden, har jag monterat fast dem på tunna kartongbitar. Jag har fäst dem med dubbelhäftande tejp OCH lim, för att vara på den säkra sidan. Aleene's har bra, hållbara lim


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar