fredag 5 juli 2024

EN KÄRLEKSTAG MED AALL & CREATE

Här är en, något murrig, kärlekstag som är gjord med produkter från AALL & Create

Tags är roliga att göra, i o m att de är mindre i formatet och för att de inte kräver jättemycket jobb för att bli klara :). Den här gången har jag använt mig av washitejp, sytråd, krympplast, snöre och stämplar och tag-stansmallar. Därtill gillar jag dem för att de är avlånga i formatet. 



Jag började med att dra på washitejp #79 Romantics över ett vitt papper innan jag stansade ut det med den minsta stansmallen ur set #27 Tag it yourself.
Jag gillar det här setet jättemycket, tack vare de oregelbundna kanterna. Den skiljer sig även från andra tag-set, genom att den största formen har raka linjer, till skillnad från oregelbundna dito.




För att framhäva kanterna, sotade jag dem med svart stämpeldyna och en bit kökssvamp. 



Jag stansade sedan ut en tag som var en storlek större, från samma stansmallsset och sotade kanterna även på den. Därefter stämplade jag med ord längs kanterna från stämpelset #938 Define love. Det finns förklaringar på ord som sweetheart, hug, love och adore. Därtill finns det en underbar hjärtbårdstämpel som är käck att använda här och där på sina alster. Jag färgade bara in ett fåtal hjärtan åt gången, för att ha kontroll över var färgen hamnade. 



Sedan färglade jag den söta killen ur stämpelset #933 You are all, med akvarellpennor från Zig (Clean color real brush). Jag nyttjade en cirkel i schablonen #39 Lotza dotz, för att färga ögat blått, men det blev ändå inte helt cirkulärt. 




Jag nyttjade en vit posca paintpenna för trycka dit några vita prickar på pojkens hjärta, tröja, öga och hår. 



Jag stämplade en text från samma stämpelset som pojken finns i, på krympplast. Jag använde mig av svart StazOnbläck. Bilden nedan visar hur stor skillnaden blir när man har krympt ned det med en värmefön (embossingfön (heat it craft tool)). 

(Det finns ett bra verktyg till krympplast, som håller den på  plats medan den krymper. Därtill finns krymmpplast i olika färger. Det är ett käckt sätt att nyttja sina stämplar till att göra dem till något mindre. Och kom ihåg att stämpla med StazOn, i o m att den storkar snabbt på plast.
Det kan också vara bra att stämpla med hjälp av en s k stämplingsverktyg (stamping platform), i o m att det är lätt gjort att stämpeln glider när den placeras mot en plastyta.)

Ett tips... Om du vill kunna hänga dekorationen i ett snöre eller liknande, är det bra att göra hålen innan du krymper, annars är risken stor att plasten går sönder. 
Jag har använt mig av ett fantastiskt verktyg, som kallas för Crop-a-dile från We R Memory Makers

Sedan monterade jag ihop de olika delarna med kartongbitar mellan varje lager, för att ge det hela lite mera dimension. Jag nyttjade lim från Aleene's och Nuvo. Den svarta sytråden nitade jag fast med en Tiny attacher från Tim Holtz Idea-ology. Även om nitarna är små, gick det bra att nita igenom alla lager samtidigt :) 



Här är en närbild på de olika lagren. 




Så här ser tagen ut i sin helhet. Jag stansade ut en hålförstärkare med en stansmall från ett annat tag-stansmallsset, #29 Intricatags. När du klickar på länken, kan du se ett exempel på vad jag tidigare menade med orgelbunden kant :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar