måndag 30 september 2019

ART JOURNAL RETRO MUSIC MED AALL & CREATE




Idag blir det ett inlägg med två av mina nya kärlekar, nämligen en stämpel från Aal&create och stencil från studio light. Det finns många fina stämplar och schabloner i samma serie som jag visar i dagens blogginlägg så det finns något för alla skulle jag vilja säga.
Jag valde stämpeln pga att det finns ett kassettband på den! Wow! Retrokänsla! Stencilen valde jag för den påminner mig om fingeravtryck. Alltså avtryck både i historien och i musiken. Stencilen med texten handlar om konst och musik är en konstform (en annan stencil som jag tyckte passade är länkad). Till sist tog jag en stencil med nummer som fick symbolisera både år som gått och siffror som döljer sig i musiken. Textstämpeln är en påminnelse att ha kul så länge det varar.

Jag har en artjournal som börjar bli väldigt vågig efter all färg och kladd så idag tar jag två vita cardstocks, trimmar dem till lagom storlek och fäster ihop dem provisoriskt med washitejp på baksidan.
















Jag använder mig av tim Holtz stampingtool eftersom stämpeln är så stor. Jag gjorde misstaget att inte ta barnpuder på stämpeln som är av sorten clearstämpel. Denna sorten är väldigt klistrig i början och fastnar lätt i pappret. Tar man lite barnpuder på stämpeln innan och borstar bort överflödet så klistrar den inte så. Nu lyckades jag få ett dubbelmönster på båda mina sidor, men jag tyckte inte det gjorde så mycket. Det kommer inte synas så tydligt efter färg och stencilinfärgningar osv. Jag stämplar med archival inc eftersom det är en vattenfast dyna. Jag stämplar även en kant runt pappren med en gammal stämpel från studio light, men det finns en liknande hos Sari, nämligen denna.











När allt är stämplat som jag vill ha det, sprejar jag pappren med dylusions sprayer, grönt, gult och orange.En färg i taget och sedan blåser jag den torr med en värmefön för att inte färgerna skall blandas och allt blir en brun sörja. När färgerna har torkat tar jag fram stencilerna och en blendingbrush. Jag tar och färgar in med distress oxider färgerna forrest moss och crushed olive



Jag higlightar några siffror och några  linjer med Dyan Reaveleys underbara akrylpennor. De ger ett skarpt resultat och är mjuka att använda. Det tar ett tag innan man får in rätt teknik, men ge inte upp hoppet. Testa många gånger för när tekniken väl sitter så vill du inte ha några andra pennor.








Sedan bostar jag på vintage photo  länst kanterna och även i mitten av pappren. Till sist stämplar jag upp en av texterna från stämpelsetet från Katzelkraft som jag tyckte passade. Det är många bra och fräcka texter i det setet så det är verkligen ett måste i stämpelsamlingen ;).


Så här blev resultatet efter att jag klistrat in båda sidorna i journalen.




På återseende!
/ScrapMaran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar