söndag 3 september 2023

MASKNING AV MOTIV DEL 2

Då var det dag för del två av maskning och den här gången fokuserar jag enbart på att maska motiv. Jag använder åter igen Whimsy Stamps Going Batty. Den lilla fladdermusen är lätt att maska och visa er hur det blir. 

Då kör vi! Jag testade flera olika produkter. Vissa rekommenderar jag att använda vid maskning av motiv och andra inte. Jag börjar med dem som tyvärr inte fungerade bra. 

Stamperia masking medium och Nuvo Tonic Studios masking fluid tar för lång tid att torka och när man försöker dra bort dem så slits delar av papperet med. Det var även svårt att stämpla på den torkade vätskan som ni ser på bilderna. 



















































Jag testade Spellbinders Best Ever Craft Tape som fungerar bra att maska motiv med. Den är lätt att ta bort från papperet och förutom att det är klistrigt så är det inte så knepigt att klippa tejpen. Det blir dock ett mindre mellanrum mellan tejpen och det man stämplar som bakgrund. 

Rekommenderar. Testa dock hur tejpen fungerar på det papper du vill använda. 






























Studio Light Stencil & Stamp Masking Tape fungerar bra att maska motiv men suger fast lite mer i papperet så dra av långsamt. Den är klistrig vilket försvårar klippandet lite grann men inte så farligt. Det blir inte speciellt stort glapp när man stämplar bakgrund över tejpen vilket är plus. 

Rekommenderar, MEN testa tejpen på papperet du ska använda innan så att tejpen inte förstör motivet du stämplat. Jag har testat på flera och den funkar bäst på Perfect Colouring Paper för Copic pennor. Neenah sliter den bort en del av papperet på. 
































Sist, men inte minst, min absoluta favorit för maskning av motiv Gina K. Designs Masking Magic kommer med 12 maskningsark. Det finns instruktioner hur du ska använda dem och baksidan är markerad så du vet vilken sida du ska stämpla. Man kan använda samma motiv flera gånger utan problem (3-4 gånger när jag har testat). Spara baksidan och sätt på tills du ska använda igen. Den är lätt att klippa eftersom klistret är övertäckt och den täcker bra med minimala mellanrum mellan motivet och bakgrunden. 

Rekommenderar starkt.






























































MATERIALLISTA

Maskeringsark från Gina K. Designs

Maskeringstejp från Spellbinders

Maskeringstejp från Studio Lights 

Maskeringsvätska från Nuvo Tonic Studios

Maskeringsvätska från Stamperia

Going Batty stämplar från Whimsy Stamps

Archival ink set från Tim Holtz Ranger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar