lördag 2 december 2023

SIDE STEP CARD - SIDOTRAPPSTEGSKORT AALL & CREATE

Den här gången har jag testat att jobba med stansmallar som gör specialvikta kort. CreaLies har ett fint utbud "allmänna" stansmallar, men även roliga dito, med benämningen "on the move". Jag kallar den här vikningen för SIDE STEP CARD, i o m jag vill minnas mig ha sett något liknande på YouTube



Jag har använt stansmallsset On the move 17. Om du följer den här länken, hittar du flera varor från olika tillverkare med benämningen specialvikta kort, askar, skakkort

Extrainfo:
När jag skulle ta loss stansmallarna från förpackningen, så satt de fast som berget. "Omslagspapperet" trasades sönder och då fick jag komma på något annat. Jag limmade fast ett magnetark på en halvstyv kartongbit, och skar till den så att den skulle kunna få plats i plastfickan som stansmallarna kom i. Det finns två tjocklekar på magnetarken från Nellie Snellen i webbshopen. 3 mm och 4 mm
Om du köper de tunnare magnetarken är min rekommendation att använda en ännu styvare kartongbit, för att stansmallarna ska hålla sig på plats över tid. 
Som du ser, krävs det långa stansplattor för att få ut den största formen. Det får plats på ett "vanligt" 15 cm bred skärplatta, t ex den här från Sizzix. Den kallas för Multi purpose platform extended, och det är själva basplattan som ingår i det här setet.
Du behöver även långa skärplattor.
Dessa plattor funkar även i Spellbinders stansmaskin. De är dock för breda för t ex Cuttlebug. 

Som du ser i bilden, så medföljer det flera stansmallar till de olika formerna. En "slät", som du "mattar" det "finare" (mindre) papperet med. Den mindre formen har dessutom en söm- eller stygnkant, som jag tycker väldigt mycket om. Här valde jag att bara nyttja den fina biten. 


Här ser du den fina söm-/stygnkanten. Och tänk så fint det vore med ytterligare ett lager undertill... Det, som man i scrapbookvärlden kallar för "matta". 


Så här ser kortet ut från sidan. Jag har förresten använt mig av ett papper som jag har jobbat fram med gel plate och stämpeldynefärger... Kanske var det distress oxide ink jag använde... Jag minns inte nu... 



Jag fortsatte med stämplar från AALL & Create. Det var ett tag sedan jag pysslade, så jag kände verkligen för att jobba med något roligt :). Om du inte känner till företaget AALL & Create, kan du kolla in en del av deras enorma utbud, som finns i butiken. De har stämplar i olika storlekar, schabloner, akrylplattor och även några stansmallar. 



Jag använde mig av pojken med grattisballongerna i stämpelset Happiness floats #965 och även en sk stökstämpel från stämpelset Visual Dreams  #1070.

För att grattispojken inte skulle sväva i luften, tejpade jag fast lite washitejp från AALL & Create. 


Jag färglade motivet med akvarellpennor från Zig; Clean color real brush


Jag joxade till det hela genom att klippa ut ballongerna separat för sig, för i ärlighetens namn kändes det hopplöst att klippa bort det vita mellan tunna streck. Jag tejpade fast tre bitar tunn svart metalltråd bakom ballongerna istället och trixade in dem genom pojkens hand. 

Och därefter valde jag en gammal goding till grattisstansmall från Gummiapan. Jag stansade ut den ur svart mossgummi och limmade fast det med glossy accents (crystal glaze brukar funka fint det med :)). 
Här hittar du grattisvaror från Gummiapan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar