måndag 8 juli 2019

CAS-KORT MED STENCIL.

Hej!

Hjälp vad veckorna går fort! Vi är redan inne en bit in i juli och det är också min tur att blogga för Er igen.
Ni som vill ha budgetalternativ bör titta på mina videos som är länkade i slutet av varje blogg för under tiden ger jag en hel del tips om hur man kan göra istället för att alltid använda sig av det senaste eller dyraste alternativet.






Nu till dagens kort som är ett så kallat CAS-kort. CAS står för Clean and simple och uttrycket kanske ni har stött på tidigare i scrapbookingvärlden. Jag gör väldigt sällan denna typ av kort men blev inspirerad av Jennifer McGuires variant av detta kort så då var jag tvungen att prova själv. Och som ni ser kan man leka med olika bredd på kortbasen och den färgade cardstocken för att få olika effekt.



Idag utgår jag från ett helt vitt cardstock. Jag valde Tim Holtz stencil "rosette" på det orange kortet och Tim Holtz "Lace" på det grå. Du tar den stencil som du gillar. Sedan borstade jag in distress oxide "carved pumpkin" med en borste. Ta mycket färg på borsten och börja i hörnet så det blir mycket färg som sedan blir allt tunnare. 



Det är svårt att ta kort på den här effekten, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar. Kapa sedan papperet i önskad storlek. Välj färgat cardstock till bakgrund, och här ger jag tipset att leka med färger för att kanske hitta nya varianter som Du inte trodde passade ihop tidigare. Efter montering valde jag en fjäril från Tim Holtz/Sizzix entomology-set med dies och stämplar. De är så vackra och detaljrika tycker jag. Färgar fjärilen med alkoholbaserade pennor och ger fjärilen en glansig yta med clear embossingpulver.









När fjärilen är klar och utstansad så böjer jag upp vingarna lite för att den skall få mer liv. Efter att jag placerat den och limmat fast den där jag tycker passar, duttar jag ut nuvo crystal drops i färgen Ripened pumpkin och nuvo juwel drops som ger en mer genomskinlig look.




Sist men inte minst sätter jag på en lämplig fras från Gummiapan som jag embossat med vitt på svart cardstock.




Enkelt och snyggt!

Glöm nu inte att gå in och titta på min youtubevideo för mer tips och exakt handledning.

På återseende!
/Maritha alias scrapmaran gothenburg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar