fredag 12 juli 2019

POP-UP CARD "FLOWERS" "SPECIALVIKNING"

Hej!

Hoppas alla har en bra sommar! Själv har det knappt funnits varma dagar där jag bor men då kan man hålla sig inomhus och pyssla istället! Men som tur är.. verkar värmen komma hitåt snart med. :)

Idag visar jag ett typ av Pop-up kort med blommor. Jag gav bort den till min kära moster som fyllt år och faktiskt förlorade en kär familjemedlem precis samma dag som jag skulle ge bort det :(, deras underbara hund efter så många år... så jag väntade med att ge kortet till henne men hon blev så glad några dagar efteråt. Jag hoppas hon kan titta på kortet då och då och veta att jag tänker på dem.









Beskrivning:

CS till kortbasen L: 10 inch H: 7 inch, biga vid 5 inch
CS till själva pop-up kortet inuti L: 9,5 inch H: 6,5 inch, biga vid 4 3/4 inch


Och här under finns en mall med hur du ska biga och klippa, det syns bättre i videon hur jag menar.
Mät först 3/4 inch, sen gör ett streck. Sen mäter du 1/2 inch 2 gånger och drar streck. Markera ut kryss enligt bild. Klipp sedan upp mellan varje kryss, enda till det översta strecket på varje.
KOM IHÅG att biga och klippa från den sidan som är vikt och inte den som går att öppna.
























Här kan du se steg för steg i videon hur jag gått tillväga. Du får mer än gärna prenumerera på min kanal.



Produkter jag använder i videon:

* Bigbräda ifrån We R Memory Keepers för att biga mina CS.

T-linjal Perfekt för att få raka linjer och alltid bra när man limmar på en dekoration eller vill stämpla precis rakt i mitten av ett CS.

Sax ifrån Tim Holtz Jag har äntligen kunnat införskaffa den saxen och den håller verkligen vad den lovar, den klippte i EZ-mount som smör.

Dubbelhäftande tejp Som jag själv säger i videon så rekommenderar jag en tunn tejp.

Memento black ink

Clear embossing powder

Stämpel "hurra på din födelsedag" ifrån Rox Stamps

Stämpel "groda med husdjur" ifrån Gummiapan

Ez-mount för att montera stämplarna med

Stamp platform På videon använder jag min ifrån Tim Holtz men jag rekommenderar denna som finns i webbshopen.

*Nuvo masking fluid Använde det för första gången och kan säga att jag blev positivt överraskad. Jag själv tycker att det är drygt att göra egna masker med maskingpaper och är man som jag så tycker man om de här enkla. Enda är väl att man får vara försiktig när man trycker ut vätskan på stämpeln så man får det där man vill ha det. Jag provade både att värma den med embossingfön för att torka snabbare och lägga åt sidan för att torka.

*Distress Oxide färgerna "Spiced Marmalade", ""Wilted Violet"" samt vanlig distress ink ""Picked Raspberry"

Purple tape Varför jag rekommenderar den är för att man kan lätt dra bort tejpen försiktigt ifrån ett projekt och slippa att pappret går sönder och man kan använda samma bit upprepade gånger tills allt lim försvunnit.

Adhesive pick up square

Som ni ser i videon dekorerade jag insidan och själva "bellybandet" med blommor. Men vill man kan man göra egna blommor med exempelvis olika blomstans mallar, det skulle bli jättefint. Jag vill göra fler egengjorda blommor, för det är så himla roligt.

Önskar er en fortsatt fin dag!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar