fredag 8 oktober 2021

HANDGJORT KORT MED HÖSTBUKETT AV SOLORSOR FRÅN PAPER ROSE STUDIO

 Hej!

Det finns inget som är så vackert på hösten som solrosor, blir så otroligt glad när man ser ett helt fält fullt med gula stora solar. Dagens kort tog tid på sig att växa fram och jag började med det för flera veckor sedan.


Kortbasen var ursprungligen i storlek A5 men skar ner den två cm på längden så den är 14,8x19 cm. 


Stämplade buketten Sketchy Handpicked Bouquet från Paper Rose och började med att färglägga solrosorna. Innan jag börjar färglägga så googlar jag oftast det jag ska färglägga. I det här fallet solrosor för att se hur de ser ut i verkligheten.


Jag åkte t.o.m. till ett självplock för solrosor och passade på att ta en del egna foton samt att plocka mig en alldeles egen bukett.


De mindre blommorna vet jag inte vad de är för sort så jag valde att de ska vara zinnia och de finns ju i så många olika fina höstnyanser.


När jag stansar ut mina motiv gillar jag att något sticker ut. För att inte stansa bort den delen tar jag en blyertspenna och ritar av stansmallen både på insidan och utsidan. Sedan klipper jag längs mitt motiv på det som inte ska stansas bort, klipp lite längre än dina blyertsstreck och lägg den flärpen på fel sida av stansmallen. 


Sedan klipper jag längs mitt motiv på det som inte ska stansas bort, klipp lite längre än dina blyertsstreck och lägg den flärpen på fel sida av stansmallen. Viktigt att man klipper längs de stämplade linjerna så att klippkanten inte syns när man limmar motivet.


När du har stansat så ser det då ut såhär och det är lätt att sudda bort sina hjälplinjer.


För att inte vasen ska sväva i luften lägger jag till lite färg under den.


Här har jag även klippt rent bladen och blommorna som sticker ut.


Egentligen levde jag lite farligt här och stämplade texten allra sist. Hade ju kunnat bli helt fel men ibland har man tur. Texten kommer också från Paper Rose men från setet Milly´s Bouquet. Naturligtvis så kladdade jag lite ändå men om det är små fläckar som i mitt fall lite kladd från bläckrester på fingrarna fungerar det fin fint att sudda bort det med sand eraser från Tombow. Den har räddat mig otaliga gånger och skulle inte vilja vara utan den. Det är inget vanligt sudd som jag suddar blyerts med utan för bläckrester och fläckar.



Det randiga bakgrundspappret kommer från Craft Emotions och finns i blocket Hedgy Autumn.

Trevlig pyssselhöst!

Sofie

VARUFÖRTECKNING:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar