måndag 25 oktober 2021

SKAKKORT/SHAKERCARD - ÅTERVINNING

 Hej!

Ni som följer mig på Instagram vet att jag har en utmaning tillsammans med en kompis som går ut på att vi gör ett julkort i veckan efter någon skiss eller annat som inspirerat oss. Förra veckan såg jag ett kort på Instagram av en tjej som kallas Ilovedoingallthingscrafty som vi inspirerades av. Jag tyckte att idén var så bra att jag gjort ett kort till som jag vill dela med mig av till er.

Det här är mitt färdiga kort och är 14,3x 14,3 cm. Gillar att det var så enkelt att göra och att effekten är så cool då hela fronten blir transparent.

Nu slumpade det sig så att just den här stansmallen, Alpine mountains 664225 från Tim Holtz som jag använde mig av var en av få som fortfarande hade sin plastförpackning kvar. Det är just plastförpackningen som är det viktiga till kortet.


Jag börjar med att skära av den översta delen där upphängningshålet är och sedan vänder jag plastfickan så att jag har öppningen överst.


Nästa steg är att skära till en bit plast som får plats i fickan. Just den här förpackningen är 14,3 cm bred så jag skär min plast 14x14 cm då jag vill ha ett kvadratiskt kort. Jag skulle kunnat gjort den lite längre och gjort ett rektangulärt kort om jag velat då fickan är lite längre. Anledningen till plasten i fickan är att få en stabilitet och även här kan man återvinna någon förpackning som man har eller använda sig av ett laminerat ark. Det viktiga är att plasten inte är sladdrig.


Sedan fyller jag fickan med önskad mängd paljetter och till det här kortet valde jag att blanda olika gröna nyanser med ett gäng vita, jag gillar när det är olika storlekar och färger. Nästa steg blir att försluta fickan och det gör jag med dubbelhäftande tejp, litar inte på lim här men det kan nog också fungera beroende på vilken sort man har.


Här ser du hur mycket paljetter jag valde att använda samt det mönsterpapper som jag valt som insida till mitt kort. Mönsterpappret kommer från Reprint och finns med i setet Vintage christamas.


Nu syns det inte så bra på bilden men jag har vikt övre plastförpackningen och fäst den med dubbelhäftande tape på baksidan. Nu råkar det här pappret vara dubbelsidigt men oavsett papper så täcker jag över baksidan med ett vitt cardstock i samma storlek för att dölja plasten samt att det känns som att plastförpackningen verkligen är fäst ordentligt. 


Som motiv och dekoration stansar jag ut bergen och granarna och fäster med dubbelhäftande tejp på framsidan. Samma sak här, då jag inte vill att tapen ska synas stansar jag ut bara den första delen på berget och fäster på insidan av plasten och passar in den noga med framsidan. Stansar även ut ett tredje berg men den här gången även de första vita snötopparna. Det berget limmar jag på insidan och tänker att det är det som blir min skrivruta och om jag vill skriva något mer i min korthälsning så tänker jag att jag använder baksidan på kortet, därav vit enfärgad baksida.  Stansar även ut god jul (just den här stansmallen har jag haft i flera år men jag länkar till en liknande från NHH design som är så snygg) i silverpapper från Dovecraft som jag limmar fast på insidan. Slutligen knyter jag fast ett grönt band ur mina gömmor.


Ett snabbt och effektfullt kort som ser avancerat och exklusivt ut och som är gjort av material som jag vanligtvis slänger, gissa om jag kommer spara plastförpackningar nu?

Kram Sofie

VARUFÖRTECKNING

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar