lördag 16 oktober 2021

POP-UP-JULKORT MED STANSMALLAR FRÅN KAREN BURNISTON

 Hej!

Jag såg nyligen ett kort på Instagram som jag kände att ett sånt här måste jag ju bara göra. Tjejen som jag blev inspirerad av heter keepsakesbyingrid Instagram.


Så här ser kortet ut när det är öppet. 


Så här ser kortet ut när det är stängt.
Kortet är 6x6" och för ovanlighetens skull har jag inte stämplat eller färglagt någonting. Alla mönsterpapper kommer från Craft Consortium och tyvärr har jag använt papper som jag hade kvar sedan förra året  Jag har använt papper ur 12" och 6" blocken. Båda blocken innehåller samma papper men mönstren blir ju då i i olika storlekar.
Motiven är urklippta ur det stora blocket. Silverpappret kommer från Dovecraft och heter Premium mirror card.



Jag är ju ingen filmare så bättre video än så här blir det inte utan håll till godo.


Jag började med att göra själva pop-up mekanismen och har använt mig av Karen Burnistons Surprise Ball Pop-up stansmall. Innan jag limmar ihop dem stansar jag även ut och limmar på silverpapper.


Sedan börjar jag att limma ihop bollen och titta noga på de två första flärparna som man ska limma ihop. Skåran på flärparna ska ligga åt samma håll då man senare ska trä in ett gummiband där.


Jag fortsätter sedan sedan att limma ihop de små flärparna och när jag har limmat fyra sidor av bollen är det dags för att sätta i gummibandet.


Lirka in gummibandet i skårorna. Innan man limmar ihop de sista sidorna kan det vara bra att kolla att bollen poppar upp som den ska genom att trycka den platt några gånger. Om bollen inte poppar upp ordentligt byter man till ett mindre band eller om man inte har det så kan man göra en knut på det man har. 


Nu är min boll och pop-up-mekanism klar och jag börjar knåpa ihop kortbasen.


Jag har utgått från vanliga 12"-papper idag så jag valde att skära till 2 lika delar och limma 6"-delarna mot varandra och på så sätt få en extra stadig botten till mitt kort. Pappret är 9,5"x6". Biga på 3" och 3,5".


Såhär ser min kortbas ut när den är färdig och det är dags att dekorera den.


Framsidan.


Insidan.

Nu är det dags att tillverka skakdelen och jag har använt mig av CreaLies double stitch rectangle.


Jag stansade ut god jul med en stansmall från Rox stamps, la i lite blandade paljetter ur mina gömmor samt satte fast en ram med distanstape. (Länken tar dig till en himla massa god jul-produkter :))
Det är viktigt att se till att tapen ligger runt hela utan glipor så att inga paljetter ramlar ut. 


Jag satte fast en bit plast från en överbliven förpackning som lock och tejpade sedan fast ramen med dubbelhäftande tejp. Min erfarenhet är att lim lätt lossnar från plast, vet inte om det gäller alla lim men jag tar det säkra före det osäkra och använder tejp.


Stängningsmekanismen till kortet gjorde jag som ett band runt om hela kortet och motivet klippte jag ut och limmade på. Bandet är 2,5" brett och då kortet är 6" så gjorde jag bandet 6 1/8" långt. Här skarvade jag pappret på kortsidorna och varje del är 2,5x 6 5/8". 

Jag hoppas att du blev lika sugen som jag blev på att göra dem här korten som jag och jag kommer definitivt att göra fler.

VARUFÖRTECKNING:
Stansmall: Surprise Ball Pop-up från Karen Burniston
Stansmall: God jul från Rox Stamps
Stansmall: Double stitch rectangle från CreaLies
Papper: Premium mirror card från Dovecraft
Tape: Power tacky tape från Craft emotions

Kram Sofie

Här är en monteringsvideo som Karen Burniston har gjort:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar