torsdag 25 november 2021

BAKGRUNDER MED DISTRESS OXIDE INK, GUMMIROLLER OCH SCHABLONER FRÅN AALL & CREATE

När man ska göra snygga och "släta" bakgrunder med gummiroller (braher) och distess oxide ink är pappersvalet A och O. Här har jag använt mig av fotoalbumpapper som jag har i mina gömmor. 
Jag glömde fota distress-gummirollern, men det är den har jag jobbat in de tre gröna färgerna först. 
Infärgningsborsten från Taylored Expressions har jag använt för att jobba ut restfärgen från schablonen från AALL & Create på ett vitt papper. 



Om man jämför med den jag visade häromdagen (lägg-grängat akvarellpapper (Canson Montval)), så är det stor skillnad. 


Det är mer tillfredsställande för ögat att se på det släta, som i bilden här... Dessutom är det lite mer lättjobbat med Timpans gummiroller (distress brayer). 
Schablonen heter #101 Secret numbers och de gröna distress oxide-nyanserna heter:
  • Twisted citron
  • Mowed lawn
  • Lucky Clover



Jag testade några olika färgkombinationer när jag ändå hade ångan uppe. Rosa, rött och svart blev ganska dramatiskt. 
  • Spun sugar
  • Worn lipstick
  • Fired Brick
  • Black soot



Jag fortsatte sedan med schablon #142 Lotza crossez från AALL & Create


När det kommer till de blå nyanserna, blev jag fullständigt överraskad av Weathered wood. Jag trodde att den skulle bli mycket ljusare, men den är ju nästan grå, där i mitten. 
Jag kombinerade Weathered wood med Speckled egg och Faded Jeans. 



Därefter testade jag schablon #100 Nodes från AALL & Create


Tanken är att dessa bakgrunder ska kompletteras med stämplar, schabloner och kanske texturpasta, huvudmotiv, diverse textur - kanske snöre, metalltråd, pebbles och kanske något annat. Jag får återkomma om det i kommande blogginlägg :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar