fredag 25 oktober 2019

FLERA KORT MED SAMMA STÄMPEL - SMÅ FÅGLAR FRÅN WHIMSY STAMPS

När Sari tog hem nya stämplar från Whimsy stamps föll jag pladask för denna underbara lilla fågel (Chickadee). För mig är det ett vintermotiv. Jag kan inte säga varför jag tycker det, kanske är det grankvisten.
Hur som helst så har jag skapat två lika kort men ändå olika. Det är ett julkort och ett bra att ha kort i två olika färger.


På det första kortet försökte jag få fågeln att likna en talgoxe vilken jag tycker liknar en Amerikansk talltita till formen. På kort två höll jag mig till Talltitans färger.


Korten är 20x20 cm så de är som vanligt stora när det gäller mig. Det jag gillar med det här formatet är att jag får plats med mycket utan att de blir plottriga.




Ofta när jag för mina kort stansar jag ut motivet i en cirkel eller oval och ofta är det något som sticker ut, I det här fallet så är det stjärtfjädrarna. 



 Jag börjar med att rita av min stansmall där jag vill ha den med en blyertspenna.







Sedan klipper jag in helt intill kanten på motivet vid min ritade linje. Jag klipper ca 0,5 cm längre in och följer då kanten på det stämplade.





Placera ut stansmallen och lirka de delar som inta ska stansas bort så att de ligger över stansmallen.För att vara säker på att stansmallen inte råkar flyttas lite brukar jag fästa den lite med washitape.




Sedan är det bara att köra igenom den i den stansmaskin som man har. Glöm inte att sudda bort den ritade hjälplinjen.





Det blir ju inte alltid som man tänkt sig och här bjuder jag på mitt enligt mig misslyckade försök till att få den här fågeln att likna en domherre.




Trevlig pysselhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar