lördag 19 augusti 2023

MASKNING MED NELLIE´S CHOICE OCH PIXIE TAPE - DEL 1 MASKNING

 Hej alla pysselglada!

Idag ska jag visa lite maskning med Nellie´s choice masking sheets och pixie tape från iCraft. Maskning används när man vill stämpla ett motiv för att sedan skapa bakgrunden utan att oroa sig för att motivet ska bli förstörd. 

















Whimsy Stamps har en fladdermus i sitt Going batty stämpelset som jag valde att använda för det här projektet. När jag sedan valde stämpeldyna märkte jag att Archival var bäst. Memento fungerar när man skapar bakgrunden med alkoholiserade pennor, exempelvis Copic Sketch/Ciao. Versafine passade inte för detta då färgen släppte och färgade av sig på bakgrunden, så den har jag inte använt. 

Jag har använt flera olika sorters papper för att se hur tejpen och maskningspapperet fungerar på olika slags ytor. 

DISTRESS WHITE HEAVYSTOCK 

















På det här papperet fungerar både NC masking sheets och pixie tape. Ingenting att anmärka på. 

NEENAH

















Jag rekommenderar inte att använda det här papperet för maskning med varken NC masking sheets eller pixie tape. Archival blödde igenom på motivet när jag använde Copic och det blödde även under maskeringspapperet när jag färglade bakgrunden. När jag drog bort pixie tape fick jag med bitar av papperet. 

PERFECT COLOURING PAPER 


















perfect colouring paper fungerade det bra att använda Memento ink och Copic pennor. Pixie tape drog inte med sig något av papperet och NC skyddade movtivet när jag färglade. 

STONEHENGE


















Stonehenge fungerar bra. Jag bestämde mig för att testa antalet gånger jag kunder återanvända NC masking sheets. Här är första gången. 

WEST DESIGN



















Jag använder samma NC masking sheet på det här papperet och det fungerar klockrent. Andra gången jag använder den. Pixie tape fungerar perfekt på detta mixed media papper och drar inte med sig ytan när jag tar bort den. 

DISTRESS MIXED-MEDIA HEAVYSTOCK TAGS

















Ett stort plus för NC masking sheets är att man kan använda samma stämplade motiv flera gånger när man maskar. Det här är tredje maskningen och det enda som hände var att papperet nöttes bort, men klisterdelen satt kvar över motivet och skyddade. Inga svårigheter att få bort den.

Dessa tags fungerar bra med pixie tape. 

LITE TANKAR OM PRODUKTERNA 

Nellie´s choice masking sheets får minuspoäng för att det inte finns instruktioner på förpackningen hur man gör. De får även minuspoäng för att baksidan inte är markerad. Man inte vet vilken sida som är fram och bak, vilket gör det lite klurigt när man ska stämpla. Det är dock bara att testa i ett hörn för att se vilken sida som ska stämplas på.

iCraft pixie tape får pluspoäng då man kan använda den både till att tejpa en ram runt motivet och även stämpla på tejpen för att maska motivet SAMT att man kan använda det stämplade motivet flera gånger utan att behöva göra en ny. 
















Jag rekommenderar båda produkterna, men om du använder ett annat papper än de jag visat här ovan så skulle jag testa först för att se så det inte blir som med Neenah ovan. 

MATERIALLISTA

Masking sheets Nellie's choice

Pixie tape iCraft

Archival ink stora stämpeldynor

Archival ink små stämpeldynor

Memento stor stämpeldyna

Memento liten stämpeldyna

Distress White Heavystock

Distress tags









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar