tisdag 18 juni 2019

ART JOURNAL-SIDA MED FJÄRIL - INSPIRERAD AV FRANCE PAPILLON

Ibland, när jag har sett något fantastiskt på till exempel på youtube eller pintrest, så vill jag testa tekniken och härma artisten som har gjort skapelsen. En av mina senaste idoler är Mixed media-artisten France Papillon som har många fina videor på youtube.
Här är min tolkning av hennes sida.


Jag började med att måla bakgrunden med vit gessoDetta, för att det i ett senare skede ska vara lättare att torka bort överflödig färg. 

Därefter drog jag på vit krackerlingspasta från Cosmic Shimmer med en palettkniv genom en schablon. Jag har använt mig av en med s k honeycomb-mönster (bivaxnät) från Studio Light.
Jag lät det självtorka, i o m att jag ville att sprickorna skulle komma fram på naturlig väg.


 



Jag har därefter dragit på olika nyanser av akrylfärg från Dina Wakley och spätt ut det med vatten ur en sprayflaska (distress sprayer / Tim Holtz).
Du kan testa t ex akrylfärger, kritor, stämpeldynefärger m m. Olika medium behöver olika mycket vatten och det är bara till att testa sig fram i jakten på din favorit :). 


 


Jag har torkat färgen med embossingfön (heat it craft tool / Ranger), samtidigt som jag har torkat bort överflödet med våtservett.



För att skapa intresse och djup till upplägget, har jag skvätt ut några droppar av utspädd färg som jag har plockat upp med en pensel.

Jag har därefter stämplat med en sifferstämpel från Studio Lights grunge-stämpelset 340 för att skapa ett försiktigt lager med textur, innan jag har nitat fast ostduk, limmat fast washitejp och metalltråd.
Det finns mässing- och silverfärgad metalltråd i webbshopen (Sari's stamping studio).

En fjäril får vara i fokus. Du hittar denna och många flera fina dekorationer i en förpackning från Tim Holtz (botanical layers).




Stickersen "use your wings" hittar du i ett set med många engelska citat (small talk), från Tim Holtz. Jag har limmat fast det på en bit kartongark, för att göra det lite stadigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar