måndag 24 juni 2019

TROPISKT KORT MED PAPEGOJA TILL SOMMARENS FESTLIGHETER

Halloj!

Nu var det min tur igen att inspirera er. I videon kan ni se hur jag gör för att blanda snygga bakgrunder med distress oxider och hur jag använder alkoholbaserade pennor. Många tips och trix bjuder jag på där och du som inte vill se allt kan snabbspola dig igenom den.
Glöm nu inte att prenumerera på både bloggen och min Youtube-kanal så att du inte missar något skoj som händer här!







Idag använder jag mig av ett underbart stämpelset från Joy! Crafts (Tropical flowers) , distress oxider och promarkers. Du kan använda vilka pennor/ infärgningsalternativ du vill för att färglägga papegojan.

Jag börjar med bakgrunden och tar här tre oxidfärger som jag tycker matchar varandra. Ta mycket färg på ditt infärgningsverktyg för att det ska bli bra, och börja med den ljusaste nyansen för att inte få synliga kanter senare i arbetet. Gå tillbaka och lägg på mer färg där du önskar.

Låt nu bakgrunden torka ordentligt eftersom den skall pulverembossas senare och då vill man inte att pulvret fastnar i bakgrundsfärgen.
När du känner att bakgrunden är helt torr kan du börja stämpla blommorna från stämpelsetet.
Använd dig av Versamark och Rangers embossingpulver tillsammans med en embossingfön (heat it craft tool från Ranger).



Nu är bakgrunden klar och du kan stämpla upp papegojan. Färglägg den som du önskar. Jag har använt mig av alkoholbaserade pennor, men det gör man som man vill.
En rolig detalj är att göra papegojan glittrig genom att använda sig av en glitterpenna och måla över hela papegojan när du är klar.








Jag använde glossy accents på näbben och klon för att få en ytterligare dimension.
När allt var torrt monterade jag ihop kortet och använde mig av en grattis-die från Gummiapan, som jag skar ut två gånger. Genom att använda två färger på pappret får jag en skuggeffekt på ordet vilket gör att ordet syns bättre.

Här kommer Youtube-filmen som visar en hel del mer tips och trix när det kommer till färgläggning.



På återseende!
Maritha

4 kommentarer:

  1. Jag njuter av era konst verk och tacksam att få vara med fast jag inte någon som kan dra ett sträck. Mina händer klarar inget p.g.av svåra kroniska sjukdomar och blir straffad av alla myndigheter för att slås mot sin rätt i samhälle, jag lovar att jag kämpar som en galning och tär på mig både fysiskt och psykiskt, mycket låg pension som inte räcker till maten. har ni tips gärna det. Ska till youtube.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag vill bara skriva att jag lider med dig, livet är bra orättvist ibland. Jag är också sjuk och det är så otroligt svårt att vara det + att man ska kämpa för att få kunna leva med. Du gör det bra! Jag hoppas du kan fortsätta inspireras och jag önskar dig en fin dag. Livet blev totalt annorlunda för mig men jag är överlycklig över att jag kan skapa i omgångar. Jag ska absolut följa dig! / Ida

      Radera
  2. förresten på youtube är namnet Laila kango

    SvaraRadera
  3. Hej Ghada
    Tack för din kommentar. Vad roligt att du tycker om våra inlägg!
    Du har så rätt i att man använder många och dyra saker, vilket inte var min mening från början. Nästa gång jag bloggar är jag på husvagnssemester och då behöver jag tänka på att hålla nere mitt material. Så håll koll efter det.

    SvaraRadera