måndag 10 juni 2019

VACKRA KORT MED 3D-EMBOSSINGFOLDER


Visst är det bra med enkla kort som går snabbt att göra men som ser avancerade ut? Att kortet dessutom kan anpassas till alla tillfällen från skolavslutning till bröllop gör ju inte saken sämre!
Det du behöver är en stansmaskin, 3-D embossingfolder, vitt cardstock, oxide dynor och valfria dies för dekoration. 
Nu kör vi!

Jag valde akvarellpapper då det tål mer vatten än andra papper, för det blir blött i och med vald teknik idag. Starta med att smeta ut valfria färger (distress oxide) på ditt underlag. Spraya sedan med vatten, t ex med en Distress sprayer. Plocka upp färgen med akvarellpappret. Torka med embossingfön mellan varven så att det blir tydliga lager av färger. Risken blir annars att färgerna blandar sig till en annan färg än vad som vad tänkt.


Ta fram embossingfoldern (den jag använde ingår i startkitet för Gemini A4 (eldriven stansmaskin från Crafter's Companion)) och stämpla med en textstämpel (t ex entomology, etcetera eller ledger script från Tim Holtz / Stamper's Anonymous) på den del du ämnar skall vara på framsidan av kortet. Här valde jag Vintage photo, men du kan ta den färgen som du anser passar bäst för ditt projekt. Lägg det färgade akvarellpappret i foldern och kör igenom din stansmaskin.


Skär rent runt embossingen som du vill ha det. Nu kan du gå in och förstärka färger med distress crayons om du vill. Lägg undan bakgrunden för att torka.
Ta antingen spillpappret från bakgrunden eller annat papper du tycker är lämpligt att stansa ut dekorationer ur. Jag valde att använda blomdies från gummiapan och Tim Holtz. I filmen färgar jag in dem tillsammans med bakgrunden.


Stansa nu ut en bakgrund som du kan fästa dekorationerna på. Stämpla med textstämpel/bakgrundsstämpel och färga sedan in den med samma färger som bakgrunden. Förstärk med crayons efter tycke och smak. Limma fast dekorationerna. Jag tog och målade på lite vit gesso för att få en extra vintage-look på kortet.




Montera ihop kortet med cardstock, bakgrund, dekorationsdel och hälsningsfras på en kortbas.
Nu är kortet färdigt och det skall bara dekoreras på insidan för en personlig hälsning.


Här kommer YouTube-filmen för er som vill se exakt hur jag har gjort. Prenumerera gärna på min kanal för fler tips och trix.


På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar