lördag 29 juni 2019

STANSMALLAR OCH MOSSGUMMI ÄR BÄSTA KOMPISAR

Jag tycker om när en sak går att använda på flera sätt :). Tunna stansmallar med bokstäver och ord - tillsammans med mossgummi är exempel på sådana produkter. 
Du kan stansa ut ord ur papper, ur mossgummi, kork, akvarellpapper och andra tunna matierial. Du kan också göra stämplar och schabloner av dem :). Detta var något jag tänkte på, när jag förälskade mig i love-ordstansmallen från Dixi Craft.

Om du har tjockare stansmallar (Sizzix) kan det hända att du även kan stansa i plast och t ex krympplast. 

Jag har stansat ut love-kollaget ur mossgummi två gånger. En gång i rött, för att visa att det är fint som det är, som en dekoration. Den vita får tjäna som stämpel.



Jag har dragit på två remsor med dubbelhäftande tejp (double sided tape runner) på en akrylkloss och sen är det bara till att tuta och köra :).
Jag har provstämplat med blå distress oxide-dyna. Det blir nog bäst resultat med pigmentdynor som versafine clair, i o m att de täcker plastiga ytor lite bättre än de vattenbaserade dynorna (dye inks). 


Du kan också limma fast två stycken utstansade motiv, för att öka höjden - och på så sätt undvika att det kommer stämpelfärg utanför själva motivet. 


Här har jag klistrat fast love-kollaget med stick and spray (limspray), för att hålla schablonen på plats medan jag penslade in tre olika nyanser av blå distress oxide ink med en blending brush från Tim Holtz. Jag provade att pensla in färg med en puderborste, men det gick inte så bra. Den var alldeles för mjuk. 

Och på köpet fick jag en infärgad dekoration att nyttja på nästa alster :).


Här hittar du ordstansmallar (även enstaka bokstäver, siffror och uttryck) hos Sari's stamping studio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar