tisdag 11 juni 2019

ART JOURNAL-SIDA - VINTAGE MÖTER GRÖNT

Jag har påtat ihop ett art journal-uppslag med både tissue paper (mönstrat rispapper), distress ink + vatten, texturstämplar, tissue tape, snöre och små häftklamrar.
Alstret är dekorerat med en vintagebild (paper dolls) från Tim Holtz och ett citat från Dina Wakley.


Jag har limmat fast rispapperet med ett flytande decoupagelim (matte gel medium) som även fungerar som förseglare. När limmet har torkat, har jag målat ett tunt lager med vit gesso över det, för att tona ned intrycket. Tanken är att man ska bara ana texturen i bakgrunden :). 
Du hittar gesso från både Dina Wakley och Finnabair i webbshopen (Sari's stamping studio). Det finns käcka borstar och penslar från Finnabair (art basics brush set och silikon-penslar).




Jag har färgat in bakgrunden med hjälp av utsmetad distress oxide ink + vatten (Timpan har en härlig sprayflaska med låsfunktion (distress sprayer)). Jag har färgdoppat papperet och torkat det med en embossingfön (heat it craft tool).

Jag har därefter stämplat med en rutmönstrad texturstämpel (med grön stämpeldyna) och en sifferstämpel (med svart stämpeldyna) från Studio Lights Grunge-serie (340).



Jag har även limmat fast tissue tape från Tim Holtz och nitat fast lite snöre runt papperet. Timpans Tiny Attacher är ett underbart verktyg när det kommer till att lägga till dekorativa klamrar :).

Jag har även letat fram ett citat från Dina Wakleys Media collage words och limmat fast det på ett, lite styvare papper, för att få det att se ut som en "sticker". Uttrycket säger "A head full of fears has no space for dreams." (Ett huvud som är fyllt av rädslor har ingen plats för drömmar)

1 kommentar:

  1. Så häftig art journal!Gillar verkligen den stökiga bakgrunden du fått till. :)

    SvaraRadera