måndag 5 augusti 2019

TOMTETALVA DEL 1 - DIES-PROJEKT MED FRÅN SENASTE SLÄPPET FRÅN TIM HOLTZ/SIZZIX

Hej!
Mitt i högsommarvärmen sitter jag och pysslar med tomtar och snö! Måste vara heltokig!
Idag tänkte jag bjuda på första delen i mitt projekt med senaste dies-släppet från Tim Holtz och Sizzix. Det är ett så pass stort projekt att jag behöver dela upp det i två delar för att ni skall orka ta in allt. Inspirationen fick jag av Sizzix insperatör Tammi som hade gjort en liknande halloweentavla. Det kan vara svårt att beskriva allt i detalj, så min rekommendation är att ni tittar på filmen i slutet av inlägget för att få en bättre förståelse.

 Så här långt har jag kommit nu och det börjar likna något. I den här första delen kommer jag att gå igenom bakgrundens detaljer och nästa mer ingående hur jag har gjort med dekorationer och den mest tekniska delen att få fast renar och ljusslinga.


Jag började med att markera vart jag ville ha de olika rummen på en ECT-tag och klistrade fast ringen till densamma på baksidan för att få ett avstånd från väggen, då slutprodukten skall hänga på väggen.
När jag ritat ut vart vinden ska vara tar jag maskeringstejp för att få en jämn kant och för att inte söla ner för mycket på väggen nedanför.
Sedan tar jag en tegelstensstencil och gesso för att skapa en tegelstensvägg. Hade jag tänkt lite, så hade jag använt mig av en mer texturerad massa som den här för att få mer textur och djup till tavlan.



Därefter klistrar jag fast pappret som jag valt till tapet till själva rummet. jag använder mig av distress collage medium för att klistra fast pappret och för att sedan stryka ett lager på pappret som skydd mot smuts. Ett bra och väldigt starkt alternativ.


Golv och tegelvägg målas sedan med akrylfärg från Dina Wakley som är en lättarbetad och smidig akrylfärg. Tyckte vinden blev lite mörk så jag målade lite slarvigt på vit akrylfärg och blev nöjd med resultatet.


Sätter upp en remsa chipboard som jag klär med en spetsremsa som markerar vindens golv och rummets tak.
Nu kommer mitt förra blogginlägg in. Utav alla papper med bakgrundstämplar skall jag nu göra golvet. För att få in djupet i tavlan behöver plankorna se ut som de smalnar av inåt. Jag ritade på baksidan av pappret linjer som hade en centimeters mellanrum. Därefter markerade jag i överkant två millimeter från varje linje. Därefter tog jag linjalen och lade den på markeringen och ut mot sidolinjen. Om du tittar på bilden så tror jag det blir tydligare. Därefter klippte jag ut efter linjerna och klistrade fast brädorna. Till sist klippte jag ut en list mot väggen och klistrade fast.



Här ser ni golvet i närbild. Spisen stansade jag också ut i träimitation. Stenpartierna (de är egna dies) färgade jag först in med svart Archival inc för att få en bättre effekt på stenarna. tog sedan samma dyna och färgade lite slarvigt in stenarna så det blev en sotig effekt på dem. Gallret målade jag med metallvax, elden stansade jag ut i gult papper och färgade lite hafsigt in med orange dyna. Bakom elden satte jag vellum för att (batteridrivet) värmeljusets sken skall synas. Jag borrade ett hål i ETC-tagen så att värmeljusets låga passar för att jag sedan skulle kunna sätta fast det med häftmassa på skivans baksida. Och för att få distans till väggen skar jag resor av chipboard och limmade fast sex stycken på varandra och klistrade fast på sidorna på spisen. För att dölja dem klippte jag till lite träpanel och limmade fast.


Här ser ni fönstret som jag har stansat ut i chipboard först, satt en vinterbild bakom, hällt glossy accent så att det ser ut som glasrutor och sedan stansat ut allt i träimitation. Även de små ljusen har fått glossy accent på sig.

Ja, det var allt så långt. Men glöm inte att prenumerera på både bloggen och min kanal för att inte missa några inlägg.
Hoppas att vi får en fortsatt fin sommar så ses vi här om två veckor.

/Maritha alias Scrap Maran Gothenburg.



Här är en länk till del två av projektet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar