lördag 16 april 2022

MIXED MEDIA-UPPLÄGG I MINIALBUM med produkter från AALL & CREATE

Här är ett mixed media-upplägg som passar i ett litet album (the handy size) från Art by Marlene/Studio Light



Jag började med att stämpla en texturstämpel tre gånger med (Watermark stamp pad) VersaMark-dyna. Jag hällde därefter på vitt embossingpulver och smälte det med embossingfön (Heat It från Ranger ink)
Därefter drog jag på ett ganska tjockt lager med texturpasta från Nellie Snellen (Structure paste). Jag använde en metallspatel och såg till att rengöra den direkt efter, för att undvika att pastan skulle fastna där för evigt. 

Texturstämplarna finns i stämpelset #457 Background Voices av Bipasha BK
Den underbara bokstavsschablonen heter #145 Jumbo ABC's av Bipasha BK.

 

I och med att det var ett tjockt lager med texturpasta, så tog det ganska lång tid att torka. Jag påskyndade processen något med embossingfönen. Men det gäller att se upp, så att man inte kokar pastan. Då blir den bubblig och påsig och tappar sin hårda struktur. 

Sedan var det dags att sprya på lite distress spray stain. Jag använde mig av Tumbled glass, Weathered Wood och Black soot

Jag tejpade fast papperen på baksidan, med maskeringstejp. Jag fick byta tejp några gånger, i o m att sprayfärgen sipprade in på baksidan.

Jag sprayade på lite högst upp på papperet - och hade det i upprätt läge för att det skulle rinna nedåt. Jag torkade papperen mellan varje färg. 

Nu kan man se den pulverembossade texten :). 

^

För att ge sprayfärgerna lite mer kontrast, målade jag först med vit akrylfärg och sedan med vit gesso på de "vita partierna" för att ljusa upp de nedskvätta delarna. Jag torkade papperen med embossingfön mellan varje påstrykning. 
Därefter splattade jag på Tarnished brass distress spray stain - direkt från sugröret och torkade med embossingfön. Här kan det vara en fördel att använda embossingfönen, då man kan få fräck textur när färgen kokar :). 



Sen var jag bra sugen på att inviga tjejen från stämpelset #654 Don't Feed The Bears av Janet Klein. Jag gillar den för att den är lite större än de andra flickmotiven och att hon kan fylla ut en lagom stor sida :).
Jag ville färglägga henne i blå nyanser, och det var det som också avgjorde färgerna till bakgrunden. De skulle smälta ihop, utan att något blev osynligt... Jag färglade motivet med Clean Color Real Brush-pennor från Zig
Jag drog loss lite washitejp från rulle #17 Mix And Match och fäste det rätt på all textur. Tejpen verkar vara av riktigt bra kvalitet, för det håller bra :). 
Jag drog också lite vit sytråd och lade det under motivet och över de båda sidorna. Det var nog misstag ett, för jag glömde ju att jag skulle dela på dessa. Jag klippte tråden mitt itu och fäste lite mera sytråd på den andra sidan. Jag fäste trådarna med genomskinliga små halvkupoler och genomskinligt lim (Clear Crystal Glaze från Nuvo Tonic Studios).



Jag ville testa att jobba med kraft-papperet (som finns i löspack till Art by Marlene-albumet...)
Jag tejpade fast det med dubbelhäftande scor pal-tejp, som håller över tid. 
I och med att arbetsytan hade lite stök från sprayfärgerna, har det hamnat lite på den vita ytan. Misstag nummer 2. 


För att hitta något bra citat, fick jag bläddra igenom hela arsenalen av stämplar från AALL & Create :). Jag hittade uttrycket "Actually, I can" i stämpelset #479 Confident av Janet Klein
Jag stämplade den på akvarellpapper och klippte ut på fri hand med en 7"-sax från Tim Holtz. Jag sotade kanterna med en svart stämpeldyna och lyckades smeta ned hela uttrycket. Misstag nummer 3. Så jag stämplade upp det igen, och valde en lite torrare dyna och limmade fast den på misstags-biten :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar