fredag 1 juli 2022

GEL PLATE-BAKGRUND MED HÄRLIG KATT FRÅN BIRGIT KOOPSEN

Hej!

För ett tag sedan gick jag och blev med en gelli plate från Gelli arts och ett gäng akrylfärger från Dina Wakely  Jag ska villigt erkänna att det inte riktigt är min grej men att det ändå var riktigt kul och beroendeframkallande. Jag har försökt mig på en del baskunskaper och kollar många youtubeklipp samt har gått med i en facebookgrupp för gelli prints.
Wow, alltså wow vad man kan göra när man har övat ett tag. En kvinna vars filmer jag fått extra mycket inspiration från är Birgit Koopsen och när jag upptäckte att en av mina nya stämplar, Cat angle stamp set från Carabelle studio är designad av henne blev det självklart att kombinera den med ett tryck.


Här är mitt färdiga kort som har formatet 14,8 x 19,5 (ett A5 som jag minskat ner lite på höjden).



Japp, det här är vad jag började med. Jag hade ju absolut ingen aning om hur det skulle bli så tog fram alla färger som jag har och började rolla ut färg och printa för glatta livet.


Jag plockade även fram några olika stenciler (schabloner), i Saris webbshop finns det hur många läckra som helst att välja på.


Först tyckte jag att det mesta bara såg kladdigt ut men när jag sedan valde att skära ner alla tryck till lagom stora bitar och med rena kanter började jag genast att gilla dem mer.


Det som inte syns när jag fotar mitt färdiga kort är att jag valt att klippa ut mitt stämplade motiv i flera lager, fyra st. Jag började med att klippa ut hela katten och på lager två klippte jag bort vingarna. Lager tre är frambenen och huvudet och som sista lager bara huvudet. Alla lager är monterade med 3-d kuddar och ger en härlig dimension till kortet.


Katten och stjärnorna är limmade direkt på min bakgrund.


Katten är väldigt enkelt färglagd med clean color real brush från Zig och jag har mest lagt en grå skugga där det redan är skuggat i stämpeln samt gett henne hypnotiskt gröna ögon. För att få ögonen att riktigt lysa har jag förstärkt blänket i ögonen med en vit gel roll penna. Även stjärnorna fick ett lager färg samt det innersta på vingarna. Texten följer med i stämpelsetet

 
Som sista detalj monterade jag min bakgrund på en svart matta.

Kramar Sofie 

VARUFÖRTECKNING:
Gelli plate: Rectangle gel printing plate 5"*7" från Gelli Arts
Färg: Akrylfärger från Dina Wakley
Stämpelset: Cat angel stamp set från Carabelle studio
Pennor: Clean color real brush från Zig
Penna: Vit gelbläckpenna från Pilot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar