fredag 27 januari 2023

ATT ANVÄNDA STANSMALLAR som schabloner GENTLEMEN från Tim Holtz Sizzix

Tim Holtz och Sizzix har släppt en massa härliga stansmallar och embossingfoldrar nu i januari, 2023.

Jag var inte sen med att silhuettstansmallarna ur setet Gentlemen som schabloner. Man kan jobba med spillbitarna på flera sätt :). 

Och i slutet av inlägget får du ett tips på hur man kan krympa ned siffror ur krympplast med hjälp av ett specialverktyg från Sizzix. 

Det finns tre herrar, ett paraply och en käpp i stansmallsetet. Jag stansade ut dem alla - och valde att stansa ut dem ur separata pappersbitar, för att kunna nyttja "negativet" som en schablon. 


Jag sparade på de små bitarna som fanns i öppningen på figuren. Ibland var det en och ibland var det två. Jag sprayade på flyttbart spraylim på baksidan av "schablonen" och den lilla biten. Jag lade ned den utstansade formen i hålet (som en pusselbit), för att hitta rätt läge för den lilla gröna biten... 


Jag tog sedan bort den utstansade biten och jobbade in lite vintage photo distress ink runt formen med en infärgningsborste - för att förtydliga själva mansfiguren. Därefter stämplade jag med en texturstämpel (Grungy patterns) från Carabelle Studio. Jag var lite för slarvig, i o m att jag inte tänkte på att kompensera med mera tryck i öppningen. Då tänkte jag att jag gör en grej av det - och stämplar medvetet en bakgrund till figuren, på själva "schablonen". 


Jag rengjorde stämpeln genom att stämpla av det på det kvarvarande papperet. Jag fick trycka många gånger med stämpeln för att bli av med färgen... (ett tecken på en dyna som har rikligt med färg).


Jag fortsatte med en annan stämpel ur samma stämpelset och en annan färg från Versafine. Den här gången tryckte jag lite extra i mitten. 


Innan jag tog bort "schablonen" drog jag en kontur runt mannen med en fineline-penna, så att han sticker ut lite mer från den vita bakgrunden. 


Och så här ser schablonen ut, mot ett vitt papper. Man kan ju lägga ett annat papper under, om man så önskar... Eller stämpla med t ex en textstämpel för att få fram mer textur. 


Jag gjorde två enkla kort av dessa...
Och när jag tittar på det, så här efteråt, får jag nästan lust att lägga på en tunn gubbe-mask på det högra kortet, och jobba in något stök, t ex genom att stämpla något över masken. 


Jag ville testa att använda mig av den utstansade figuren.
Jag rollade på svart stämpeldynefärg från Vicky Papaioannou Stamperia på insidan av embossingfoldern (Mosaic) från Tim Holtz och lade den utstansade mannen i foldern, med ett annat papper under. Jag tänkte att jag skulle slippa göra ren foldern på det viset. Jag tänkte dock inte på att båda papperen skulle "bli ett". Det gick inte att ta bort gubben, utan att halshugga honom :-(. Även det vita papperet har utsatts för hårt tryck och har spruckit längst ned. 
Jag gjorde om det, med grå stämpeldyna, och utan gubbe. Då gick det bra :-).


Här ser du hur de båda papperen har förenats som "ett". Man kan ju leka med tanken att man efterliknar en mordscen, där man har ritat formen av personen som mördats på kullerstensgatan... 


Jag tycker om att göra mindre figurer, med hjälp av krympplast. Jag har tidigare kämpat med bokstäver, ord och siffror, i o m att krympplasten "krumbuktar" sig och är ibland helt omöjlig att ha att göra med. När jag såg det här verktyget (Shrink plastic accessories från Sizzix), var jag tvungen att testa :), och det funkar :). Jag trodde att nätet skulle medföra att krympplasten inte fick plats att "krumbukta" sig... Men det gick fint. Ibland fick man lyfta lite lätt på nätet. Den gröna pinnen är till för att platta till figuren efter att du har krympt ned den. 
Psst... Ni kommer väl ihåg, att man även kan krympa mossgummi (fun foam), till viss del :)?


Man skulle ju kunna tänka sig att limma fast siffrorna på ett av korten... :)... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar