söndag 15 januari 2023

HANDGJORT KORT MED GEL PLATE-RESTER

Jag har många gånger tänkt att jag ska göra ett kort med de där "fina" resterna som blir kvar när man har rollat av akrylfärgen med sin gummiroller (brayer) under en gel plate-session. Det är så lätt att bli kär i färger och mönster, men sen blir det liksom inget av det hela. 

(Här är en länk till ett tidigare blogginlägg där jag ger fler tips kring gel plate printing). Och om du söker på gel plate i bloggen, hittar du fler inlägg :). 



Nu slog jag slag i saken och tänkte testa :).
Jag tejpade fast "rest"papperet, som var ett vanligt kopieringspapper, på en vit cardstock. Jag använde mig av en riktigt bred tejprulle från Marianne Design, för att snabbba på det hela :). 



Jag sotade kanterna med guldfärgad stämpeldyna (Golden glitz Tsukineko), för att plocka upp guldet i bakgrundspapperet. 
Därefter använde jag en egengjord stämpel och stämplade med vit akrylfärg
Jag har använt mig av en fin stansmall från Paper Rose Studio, stansat ut den ur brunt mossgummi (färgen spelar ingen roll här) och tejpat fast den på en bit kartong. 

Jag brukar alltid tänka att en stansmall kan man använda på fler sätt än att "bara" stansa ut ur papper. Man kan ju stansa fram egna stämplar och schabloner/masker också :-). Just den här stansmallen heter Moroccan square. Det finns även andra stansmallar att klura till kring. Här är alla andra stansmallar

När akrylfärgen hade torkat, färglade jag valda delar ur motivet med tjocka poscapennor



Jag har satt fast en bit silvertejp på baksida för att få ett handtag att jobba med :-). 



Avslutningsvis skvätte jag lite vit färg från en vit poscapenna :).

Det går givetvis att jobba vidare med det här kortet, men jag tror att jag behåller det som det är, för att påminna mig om att använda bakgrunderna tillsammans med posca-pennor :). 

2 kommentarer: