fredag 20 januari 2023

BAKGRUNDER från en Gel plate-kurs via Teams

Jag testade att ha en onlinekurs i gel plate printing via TEAMS i vecka 3. Tack vare Sofie (inspiratör hos Sari's stamping studio), så rodde vi det i land :). Det är inte alltid tekniken är på ens sida, och det är en hel del att tänka på. 

Kursen var på nybörjarnivå och vi gick igenom hur man kan använda akrylfärger eller stämpeldynor för att skapa färgglada bakgrunder. Vi använde också lite texturredskap som gav varierat resultat. 

Jag kunde ju inte fotografera samtidigt som mobilen användes till att filma vad jag gjorde, så här är några samlingsbilder. Jag ska göra mitt bästa för att förklara så tydligt det bara går. 

Bild 1, översta raden:
Jag började med att jobba in en gul bakgrundsfärg med akrylfärg från Plus Color
Därefter jobbade jag in blå akrylfärg och lyfte sedan av lite av det blåa, med hjälp av skumgummistämpeln oval foamie. Jag stämplade av det på ett papper nummer 3, översta raden. 

Papper nummer 2, översta raden - är något jag har rengjort en stor stjärnschablon (#121 Smitten with stars) från AALL & Create på. 

Bild 1, nedersta raden:
Jag tror att jag började med ljusblå och lila akrylfärg i bakgrunden. Därefter lade jag på två stycken virkade dukar och använde papper 3, översta raden, för att rengöra plattan så gott jag kunde. De virkade dukarna var rätt så tjocka, så det var svårt att komma åt i öppningarna.
Jag lyfte bort dukarna och lät färgerna torka, innan jag rullade på mörkblå akrylfärg. Jag lyfte av lite mer färg, med diverse texturredskap - toalettpappersrullar, pillerburk och en tjock tejprulle-ring.
Sedan lyfte jag av trycket med kopieringspapper. Jag har förresten använt kopieringspapper till alla tryck. 
Papper nummer 2, nedersta raden, är ett papper som jag rengjorde gummirollern på. Det kan vara käckt att spara på dessa rengörings-papper om man vill kombinera med något från samma gel plate-tryck-tillfälle. Kanske vill man stansa ut en blomma eller liknande :).
Och sedan var det dags att göra ren plattan. Jag duttade ut två olika nyanser av rosa akrylfärg och rullade tills det blev ett tunt lager som lät mig se resterna genom färgen. Jag lyckades får bort det mesta från plattan :).



I och med att jag bytte medium, från akrylfärg till distress oxide ink, såg jag till att rengöra både geléplatta och gummiroller (brayer). Det brukar räcka med våtservetter, men ibland kan man behöva ta hjälp av t ex alco gel.
Jag tryckte dit färg från 3 olika distress oxide-dynor och rullade ut färgerna så att de skulle bli så släta som möjligt.  
Det finns lite restmärken kvar, vilket tyder på att tekniken kan förbättras ytterligare :). 
I och med att det fanns färg kvar på plattan efter första trycket, lade jag på ett nytt papper, så att jag fick loss en s k ghost print - en mycket mer pastellig variant av det första papperet. 



Jag upprepade processen, med samma färger och utrullning. Jag lade sedan på en bokstavsschablon - upp och ned - och jobbade bort färgen från öppningarna. Du ser resultatet på papper 1, från vänster.
Det är bra att använda så tunna papper som möjligt vid detta steg. Du kan t ex använda rispapper, omslagspapper m m. 
Jag rullade sedan på Black soot oxide ink över hela schablonen och lyfte bort den, innan jag lyfte av trycket. Du ser resultatet på papper två. Och papper tre visar resultatet av vad som fanns kvar på plattan. 
Sen var det dags att göra rent schablonen. Jag använde en torr våtservett och jobbade in den på ett papper som jag hade rullat av färg från tidigare.  



Några efterfrågade om man kunde använda andra stämpeldynor, och jag visade hur det kan bli med t ex Versafine Clair. Det är en pigmentdyna och den lämpar sig alldeles utmärkt till denna teknik. 

Jag började med att dutta ut färg och sedan rulla ut den så att det blev jämnt och fint. Jag lyfte av färg med oval-foamiestämpeln och stämplade det på en ren yta på geléplattan. Det blev rätt så fräckt, tycker jag. 
Sedan kom jag på att jag hade köpt stora legobitar på loppis och jag ville gärna testa hur det blev. Jag jobbade in blå versafine clair och tryckte dit legobitarna. Det var lite halt, så det är något som är bra att tänka på. 

Jag rullade ut mer blå versafine clair-färg och lyfte av färg med bubbelplast i olika storlekar. Detta är något jag själv tycker mycket om att leka med :).



De rosa bakgrunderna är gjorda med Distress oxide ink och torrembossat papper. 
Det mörkblåa papperet är gjort med Versafine clair och en bit snöre som jag lade på geléplattan. Jag gnuggade bort så mycket överskottsfärg jag bara kunde och lyfte sedan upp snöretrycket med hjälp av det rosa papperet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar