onsdag 21 december 2022

ETT BLÅVITT ÄNGELKORT med utstansade detaljer

Här är ett avlångt julkort (slimline) med en julängel som jag har velat leka med en längre tid. Och när Usha, skaparen av DenisÄngelProjektet önskade sig ett kort som jag bloggade om igår, tänkte jag att jag kunde göra ett skräddarsytt kort åt henne, bara för att :). 


Jag började med att stansa ut de flesta delarna. 
Avlång frimärkeskantrektangel och storleken mindre finns i samma stansmallsset från Spellbinders (serien heter Postage edge die set och det finns i flera format; cirkel, kvadrat, slimline och oval). 

Julängeln
finns i ett kit med julstjärnan, från Creative Expressions (Christmas angel 2022). Jag passade på att nyttja ängelstansmallen som en schablon, när jag färgade in de öppnade delarna i stansmallen med blå distressdyna och infärgningsborste. Jag hade s k low tack tape på baksidan av papperet, för att det inte skulle skifta. 

Jag stansade ut vingarna ur silverglitterpapper från Studio Light (Vintage Christmas glitter paper pack). 


Jag stämplade med en slitna musiknoter-stämpel från Gummiapan i bakgrunden. Jag använde mig av samma blå nyans, Faded jeans, men stämplade av den på sölpapper två gånger innan jag tryckte till den mot papperet. Jag ville inte att den skulle tävla med de andra blå detaljerna. 



Jag får inte nog av de vackra julstjärneblommorna från Gummiapan, så jag kör med den även på detta alster :). 
Jag har färgat in papperet innan jag stansade ut motiven och sedan stämplade med en vänsterställd latintext i samma färg för att få en ton-i-ton-effekt. Jag använde mig av Faded jeans distress ink och en infärgningsborste.

Här i bilden syns "vattendropparna" extra tydligt och det är en detalj jag tycker om att använda om och om igen.
Vad har du för kännetecken på dina alster :)? Jag brukar som sagt gilla vattendroppar men även stickles glitterlim, mossgumi, wellpapp... 


Jag har stansat ut en kvist med små bollar ur vitt mossgummi. Det är något jag tycker om att göra, i o m att det blir lite volym, en annan textur och något som knappt väger något :).
Mossgummi rockar fett :)!

Bollkviststansmallen finns i ett set med flera andra härliga stansmallar från Tim Holtz/Sizzix (Holiday greens, mini). Det är ett väldigt användbart set, med både kvistar, järneksblad, m m. 
Även Garden greens-kitet har en liknande bollkvist, tillsammans med andra härliga lövstansmallar. 

Här är några andra alternativ att titta på: 
Fragilis från Gummiapan
Modern festive från Tim Holtz/Sizzix
Twigs of berries från Craft & You
Funky branches från DIY and CIE


Det mesta är fäst med 3D-kuddar, clear crystal glaze och deluxe adhesive. Jag har också blingat blommorna och de utstansade kvistarna med glitterlim från Stickles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar