söndag 11 december 2022

MIXED MEDIA-JULKORT inspirerad av Melina Dahl

När jag såg Melinas härliga mixed media-julkort (följ länken till hennes youtubefilm), så visste jag att jag måste lifta det och göra det. Det är så himla kul att testa olika medium och produkter och förena dem till en ny helhet :). 



Jag har kombinerat produkter från Finnabair, Gummiapan, Picket fence studios och Tim Holtz (Ranger ink). Jag har även jobbat med texturpasta genom schablon, sprayfärg och lite vatten, bomullstråd, utstansade snöflingor, annat utstansat och krympplast. 



Jag började med att jobba in texturpasta genom en schablon från Finnabair, Swirly Florals. När det kommer till texturpastor, kan du testa t ex: Grit paste (Tim Holtz) eller White metallic texture paste från Ranger ink
Jag lät pastan självtorka innan jag sprayade på lite Hickory smoke spray stain (Tim Holtz) och spädde ut det med vatten (distress sprayer-flaska). Jag påskyndade torkningsprocessen något med en embossingfön (heat it craft tool (Ranger ink)), men lät ändå färgen jobba på egen hand. 



Jag smetade på någon glittrig pasta över mittendelen och hällde även på flerfärgade micropärlor och lät allt självtorka. 
Det finns flera olika glitterpastor i butiken :). 




Jag stansade ut god jul-uttrycket ur silverfärgad krympplast med en god jul-stansmall från Gummiapan
Jag lät embossingfönen bli riktigt varm innan jag försökte mig på att krympa uttrycket. Det ska tilläggas att bokstäverna fastnar i varandra, så det är bra att ha något att bända upp plasten med - under tiden man har embossingfönen igång (jag brukar ha en sax + en akrylkloss med välvda kanter från Inkadinkado att platta till krympisen med). Det är inte helt lätt med bara en hand ledig, men det kan gå... 
Bilden nedan visar skillanden i storlek efter krympning. 

Den stora snöflingan (Snowflake crystal från Picket fence studios) är utstansad 3 gånger och fastlimmad med ett tunnflytande lim från Lawn Fawn (glue tube). 
Cirkeln med uttrycket God jul och gott nytt år kommer från Gummiapan och är väldigt användbar. Den blir snygg i nästan alla pappersslag och gör sig väl på kort som dessa. Här är ett annat kort som jag har använt den stansmallen på... 

  

Avslutningsvis, min vana trogen, har jag limmat fast några "vattendroppar" (water droplets), med genomskinligt och lättjobbat Crystal glaze-lim från Nuvo

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar