söndag 25 december 2022

ETT SILVERVITT KORT med utstansade detaljer

Här är ett silvervitt kort med flera utstansade detaljer. Kanske passar kortet som ett nyårskort :). 

Jag började med att prägla ett papper med en fantastisk embossingfolder från Spellbinders. Den heter Ski Lodge och har ett tydligt vintertema med mönstret i t ex en stickad tröja eller filt :).

Även om det "bara" är en vanlig folder, så sprayade jag papperet lite lätt innan jag manglade det igenom min Big Shot-maskin från Sizzix. Detta, för att undvika att papperet spricker. Här är en länk till olika stansmaskiner

Jag monterade fast papperet på en mount board för att ge det lite extra stadga, i o m att jag tänker att denna kan tjäna som en juldekoration här hemma. 

 

Jag gick loss med utstansade silverdekorationer ur olika material; spegelmetallpapper, glittrpapper, matt silverpapper.
Jag testade också att stansa ut Gummiapans underbara Poinsettia (julstjärna) -stansmallar ur vellum (parchment paper) och jag blev tokkär. Så fint det blev :). Papperet böjde sig själv efter att ha utsatts för trycket i "mangeln". Jag monterade ihop det med små 3D-kuddar för att öka på volymen. 



Den rektangulära snöflingeramen är något jag har i mina egna gömmor, men det finns några runda snöflingeramstansmallsset i butiken, t ex:
snöflingeramstansmallar från Nellie Snellen och här är några från Lawn Fawn (Magic iris), Stiched snowflake frame och Outside in snowflake. Här är en Snowflake frame från Craft & You



Jag stansade ut snöflingeramen ur silver-spegelmetallicpapper. Jag monterade fast den med två lager 3D-kuddar som jag trimmade till smala remsor. 

Du ser en snöflinga under blommorna, och Tim Holtz har riktigt fina snöflingehängen :). Här är några andra metallhängen från Nellie Snellen



Tallkvistarna stansade jag också ut ur silverspegelmetallicpapper

Jag snodde även till lite silvermetalltråd och bomullstråd, som jag limmade fast i mitten av ramen. Jag hade två lager med 3D-kuddar i mitten, för att inte kvistarna och blommorna skulle falla platt. 



Järneksbladen stansade jag ut ur silverglitterpapper. Här är det bra att lägga ett extra papper när man manglar ut dem, i o m att glitterpapper är segare på något sätt. Tänk på detta, speciellt vid väldetaljerade stansmallar. Jag försökte först med snöflingeramen, men gav sedan upp... 

Jag har limmat fast genomskinliga halvpärlor (droplets) s k vattendroppar i mitten av julstjärnablommorna. 



Här är några processbilder som visar hur jag försökte bestämma mig för hur jag skulle placera de utstansade detaljerna...
Det ena gav det andra... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar