tisdag 27 december 2022

SILVERVITT GRATTISKORT MED UTSTANSADE DETALJER, vellum, mossgummi och metallpapper

Efter att ha stansat ut några blommor ur vellum på några tidigare alster, kände jag för att göra något mer med vellum. Jag har sett några youtubevideor där skaparna gör kortbaser av dem. Jag var inte sen att testa. Den här gången har jag använt mig av 150-grams-vellum. 

Vellum kallas även för parchment paper (bakplåtspapper) och kan översättas med transparant papper, men egentligen är ordet velin, som syftar till ordet kalvskinn. Oavsett betydelse, kan det bli fint när man använder det :). 



Jag började med att prägla den ena sidan av en vellumkortbas. Jag lät den ena halvan hänga utanför när jag präglade papperet. 



Men sen ville jag ha det präglat på båda sidor och manglade igenom den andra sidan. Nackdelen är att den första sidan plattades ut lite, även om det behöll texturen. Det kan vara käckt att nyttja denna teknik, om man inte vill ha präglingen utan endast mönstret. Testa själv med de embossingfoldrar du kan ha hemma. Tekniken funkar även på vanligt papper :). 



Jag gick loss och stansade ut blommor ur olika material för att känna mig fram till vad som skulle passa bra på kortet. Jag valde ändå några detaljer som jag limmade fast, med limpistolslim, helt enkelt för att det fäster snabbt. 



Doodled squareformen stansades ut ur vitglittrigt mossgummi
Lager på lager-blommorna stansades ut ur vellum. De finns i tre olika storlekar och jag använde de två största på detta kort. 
Ett järneksblad stansades ut ur silverspegelmetallpapper
Och sen har jag tydligen hittat några gamla godingar från Gummiapans enorma utbud. De finns inte kvar i butiken, men det finns en himla massa andra roliga varor där. Ta gärna en kik på Gummiapans stansmallar. Jag har stansat ut dem ur silverglitterpapper och vitglittrigt mossgummi. 
Rådjuret och grattisordet är utstansat ur vitt mossgummi. Här är en länk till en massa rådjurvaror. Och här hittar du en massa grattis-varor från Gummiapan



Jag har krympt ned mossgummiordet med hjälp av en embossingfön. Jag försökte först göra det med krympplast, men det är alldeles för krävande, i o m att det bara trasslar ihop sig. 



Om man är noga med att inte visa att limmet syns på baksidan, kan man tänka sig för lite extra när man limmar fast detaljerna. I det här fallet gjorde jag inte det. Man kan försöka dölja det med en spegelvänd form och limma fast den, men i det här fallet finns det inte mycket att göra än att acceptera faktum. Jag kommer ju ändå att ha den här som en prototyp som jag kan visa kunderna och tipsa dem om ovanstående faktum :). 



Vellum lämpar sig extra väl till s k tea light cards - med batterdrivna värmeljus. Det blir ett vackert sken som går genom det transparanta papperet :). 



Jag har också trasslat till lite silvermetalltråd för att det ska finnas något litet i mittenpartiet av kortet. 


1 kommentar: