torsdag 15 december 2022

MONOKROMATISKT JULKORT I BRUNA TONER och en söt vätte från Gummiapan + mossgummitips

Den här gången testade jag att sammanfoga delarna till en söt vätte (Nisse), som kommer i ett paket med fyra separata stansmallar, men jag började med att färga papperet med flera olika bruna nyanser av distress ink (frayed burlap, vintage photo, gathered twigs, pumice stone) från Tim Holtz, genom en schablon (no55 som jag kallar för woodgrain) från Gummiapan. Jag jobbade försiktigt in de olika färgerna genom schablonen, i o m att mönstret inte hänger ihop hela vägen...



Därefter stansade jag ut lång utriven sida och färgade in, även den, i bruna nyanser av distress ink. Jag snurrade lite brunvitt snöre (baker's twine) runt formen och fäste en krympplastdekoration på snöret.
Jag hade stämplat med en god jul-cirkelstämpel på genomskinlig krympplast med svart stazondyna (med hjälp av en s k stämplingsbok).

Det finns några olika stämplingsverktyg i butiken:


Jag stansade sedan ut formen med en etikett stansmall från Lawn Fawn (stitched label tags) (den finns inte i butiken nu, men kanske kan man leka med ballongstansmallarna (stitched frames) på liknande sätt... Men då behöver du en håltång som t ex crop-a-dile att göra ett hål med, innan du krymper plasten med en embossingfön).


När du ska rengöra stämpeln efter lösningsmedelbaserad stämpeldyna är det bra att använda en speciell rengöringsvätska för just stazon-dynan. 



Jag tycker om att utmana mig själv till att jobba monokromatiskt, så att allt hänger ihop utan att krocka med varandra. 



Avslutningsvis ville jag ha en tydligare julhälsning, varför jag stansade ut god jul ur vitt mossgummi, och använde sedan embossingfönen (heat it craft tool) för att krympa ned det. Tänk på att ha ett värmetåligt underlag, som t ex en skärbräda i trä, en akrylkloss och en sax att kontrollera den fladdrande krympisen med :). 
Bilden nedan visar skillnaden i storlek. Det kan vara käckt att känna till att man även kan krympa mossgummi,  utifall att man har slut på krympplast :). 



Jag använde 3D-kuddar och clear crystal glaze för att limma fast allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar