lördag 17 december 2022

JULKORT MED FÅGEL PÅ GREN med Gummiapan

Idag har jag återigen fokuserat på produkter från Gummiapan. (Om du inte känner till Gummiapans sortiment, har du mycket roligt att se fram emot, om du följer länken här ovanför :).

Här är ett rent och enkelt kort med en fågel på en gren



Jag började med att stansa ut en cirkel ur vitt akvarellpapper med en cirkelstansmall som har hål längs kanten (pierced circle die set) och färgade sedan in den med en ljusblå distressfärg - Tumbled Glass från Tim Holtz. Lite längre fram i processen stansade jag även ut en större cirkel ur silverspegelmetallpapper
Jag använde mig av en infärgningsborste (blending brush) från Nellie Snellen för att få en mjukhet i bakgrunden. 



Och när infärgningsborstarna och de vanliga distressdynorna var framme, stansade jag ut fågeln, grenen (sakura), kotten och de små grankvistarna och färgade in dem med lämpliga färger. 

Ett tips på vägen kan vara att behålla de utstansade formerna i sin "schablon" efter utstansningen, gärna med low tack-tejp på baksidan, så att det är lätt att färga in de små och ömtåliga delarna. 



Jag ville hålla intrycket rent, varför jag inte ville ha en för stor julhälsning. Jag gick på den gamla vägen och stämplade en ren text med svart stazonbläck på en bit genomskinlig krympplast som jag sedan stansade ut med en enkel skyltstansmall (den har hålen färdiga, så det är bara till att krympa den i ugn på 130 grader eller med embossingfön utan att krångla med håltagning m m). 



Jag fäste krympplastdekorationen med tunn silver-metalltråd över en utstansad kvadrat med en vacker scallopkant (open scalloped squares). 



Avslutningsvis skar jag till en bit silvermetallicpapper för att matta scallopformen. På så sätt får silverfärgen lite mer utrymme på kortet :). 



Jag har limmat fast det mesta med 3D-kuddar, clear crystal glaze och deluxelim från Nuvo. 
Jag har även lagt på lite glitterlim från Stickles


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar