onsdag 14 december 2022

JULKORT med härlig älg från Gummiapan

Jag blev tokförtjust i den här älgen från Gummiapan när jag såg den första gången. Sen har det tagit tid att göra något med den... Jag har gjort ett relativt clean and simple-kort med få detaljer och mycket vitt runt om huvudmotivet (älgen och god jul-texten). 



Kortvikningen kallas för stafflikort, d v s Easel Card. Det går att platta till när man inte har det uppställt och det kräver inte något tjockare kuvert för att fraktas i. 



Jag har använt mig av ett benvitt akvarellpapper från Canson (Montval), som jag tycker om att både färglägga på och använda till annat :). Det är något jag har gott om i mina gömmor, men det finns andra akvarellpapper i butiken som fungerar precis lika bra :). 



Jag började med att stansa ut den kvadratiska formen med vågkanten (open scalloped squares). Därefter använde jag en präglingsstanmall (stitched square die set) som skapade söm-mönstret utan att skära ut någon form. 
Därefter jobbade jag in röd distressfärg genom en schablon (no68 som jag kallar för cirkel och hjärta) från Gummiapan. Jag använde färgen Candied Apple distress ink och en infärgningsborste (blending brush) från Nellie Snellen



Älgen och god jul-texten stansade jag ut ur guld-metallicpapper (mirror). 



Därefter letade jag fram en större kvadrat i stansmallssetet Chevron square die set (triangelbård). 



Jag stansade ut samma chevronform en gång till och limmade fast den på kortets insida, för att ge kortbasen lite extra stadga och samhörighet med framsidan. Jag valde dock en mindre scallopform att agera som stopp för stafflidelen. 
Jag stämplade texten "En hälsning i juletid" med samma röda färg och stansade ut den med en ordramstansmall (Plain word label).
Jag stansade också ut en Fragilis-kvist ur guldpapperet.
Jag limmade fast allt med antingen tunn dubbelsidig tejp, 3D-kuddar eller Clear crystal glaze från Nuvo. 






I och med det här kortet börjar det bli dags att önska er en riktigt god jul. Jag vet inte om jag hinner få till fler kort i år. Jag hoppas givetvis, men tar inte ut något i förskott, om man säger så :). 

GOD JUL från oss alla här på Sari's stamping studio. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar